BoekenOmslag

Het racismedebat leidt tot nieuwe beelden op boekomslagen

Het racismedebat leidt tot nieuwe beelden.

De goede immigrant, ontwerp Michel van Duyvenbode & Odilo Girod, juli 2020.Beeld Pluim

Zoals in taal uitdrukkingen als vanzelf opkomen, een tijdlang door iedereen worden gebruikt en dan weer geruisloos uit zicht verdwijnen – wie zegt er nog mieters als hij chill bedoelt? – zo kent ook beeldtaal trends die komen en gaan. Die trends zijn er niet voor niets: visuele communicatie kan in één beeld een gedachtengang vangen die in tekst al gauw om alinea’s uitleg vraagt.

Neem het debat over kleur, inclusiviteit en onze (al dan niet) fluïde identiteit: het onderwerp werd vorig jaar door ontwerpbureau Dog and Pony knap samengevat in de illustratie voor Robert Vuijsjes Salomons oordeel. Op het omslag van de roman over sociale en raciale vooroordelen zijn binnen één mensenhoofd vijf gekleurde identiteiten te onderscheiden, afwisselend sterk en vaag gedefinieerd.

Robert Vuijsje: Salomons oordeel. Ontwerp Dog and Pony, 2019.Beeld Lebowski

Nagelnieuw was die visuele vondst misschien niet. Kijk maar naar Milton Glasers gefragmenteerde profiel op de verhalenbundel The Puzzleheaded Girl van Christina Stead uit 1967 of Ernest Socolovs lp-ontwerp voor Dvoráks Dumky Trio uit 1965 – een lumineuze verbeelding van het begrip pianotrio: drie hoofden, één gedachte.

Christina Stead: The Puzzleheaded Girl. Ontwerp Milton Glaser, 1967.
Antonin Dvorák: Dumky trio, ontwerp lp-hoes door Ernest Socolov, 1965.

Heeft Dog and Pony’s ontwerp dankzij het racismedebat vleugels gekregen? Dat zou je denken als je het omslag van De goede immigrant ziet, een bundel essays, interviews en verhalen door Dipsaus Podcast over ‘mensen die van Nederland hun thuisland proberen te maken’. Hetzelfde geldt voor Meisje, vrouw, anders, de vertaling van Girl, Woman, Other, Bernardine Evaristo’s roman over black womanhood die werd bekroond met de Man Booker Prize 2019.

Bernardine Evaristo: Meisje, vrouw, anders. Ontwerp Suzanne Hertogs, Ontwerphaven. Verschijnt januari 2021.Beeld De Geus

Intrigerend: in beide gevallen stellen de ontwerpers dat Dog and Pony geen voorbeeld was. Odilo Girod had het ontwerp van De goede immigrant meteen voor ogen, zegt hij, en de eerste schets was meteen raak. ‘Nu je me op Salomons oordeel wijst, valt de overeenkomst mij ook op.’

Suzanne Hertogs van bureau Ontwerphaven, verantwoordelijk voor Meisje, vrouw, anders (verschijnt januari 2021 bij uitgeverij De Geus), kende Vuijsjes omslag evenmin. ‘Maar ik zie de relatie. En ja, het is mooi.’

Dipsaus Podcast (samenstelling): De goede immigrant

Ontwerp Michel van Duyvenbode en Odilo Girod.

Uitgeverij Pluim; € 21,99.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden