Het plot van Mad Max: Fury Road verveelt geen moment

George Miller overtreft zichzelf met grandioze, circusachtige stunts en een uitzinnige aankleding. Net als in eerdere filmdelen biedt de regisseur veel ruimte aan de antropologie en religie.

Charlize Theron als Imperator Furiosa in Mad Max. Beeld Warner Bros

We zien hem eerst op de rug, met die karakteristieke leren jas. Staand voor de vertrouwde en afgeragde bolide, de zwarte 1974 XB Ford Falcon Coupe. Er schiet een tweekoppige hagedis door het zand, onder de plettende hak van de held, die de buit vervolgens rauw consumeert. Radioactieve straling, voedselschaarste - zoveel is er niet veranderd sinds de laatste Mad Max.

Twee tellen later scheurt oud-verkeersagent en eenling Max Rockatansky (Tom Hardy) de woestijn in, op de hielen gezeten door een colonne kaalgeschoren en witgebleekte doodshoofdmannen met lange speren, joelend boven op hun trucks en motoren.

Achtergrond: Mad Max arriveert in Cannes

Na een decenniumlange helletocht voltooide regisseur George Miller zijn vierde Mad Max-avontuur. En waarom precies moest Mel Gibson, voorheen de ster, plaatsmaken?

We zijn weer thuis, in het wasteland. Een roestbruin en volkomen verpieterd toekomstig Australië.

Voor het vierde deel in de postapocalyptische filmcyclus overtreft Miller zichzelf met grandioze, circusachtige stunts en de uitzinnige aankleding van het overlevende restant mensen. Zoals chief Joe, de woestgemaskerde en als doodshoofd-God aanbeden tribale leider die vanaf een kolossale rotspartij over een wegterend volk heerst. En dan zijn er de naburige, niet minder krankjorum uitgedoste stammen. Het is moeilijk om níét aan IS te denken bij het zien van al die door de woestijn razende, met kanonnen uitgeruste, geimproviseerde vechtvoertuigen. Miller werpt er ook nog een doodscultus boven op: jonge mannen die in extase raken bij de gedachte te kunnen sterven in naam van Joe, om zich zo van een plaatsje te verzekeren in het paradijs.

Net als in eerdere filmdelen biedt Miller veel ruimte aan de antropologie. De religieuze rituelen in Mad Max: Fury Road - ook het autostuur maakt deel uit van de liturgie - mogen mal zijn en pervers, maar verschillen ook weer niet zoveel met die van erkende godsdiensten.

Miller heeft humor: hij zadelt Max niet enkel onvrijwillig op met een bitse compagnon, de op de vlucht geslagen eenarmige Furiosa (een kortgeknipte Charlize Theron), maar ook met een tankwagen vol moedermelk en een in wit gewaad gehulde harem.

De plot is eenvoudig: eerst rijden we de ene kant op, vervolgens de andere. Het verveelt geen moment.

Mad Max: Fury Road. Regie: George Miller. Met: Tom Hardy, Charlize Theron, Nicholas Hoult. 120 min., in 103 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.