Review

Het perspectief kantelt, keurig volgens regels van spannende genre

'Literaire' schrijvers wagen zich wel vaker op het ruwe terrein van het spannende boek - hetzij onder eigen naam, hetzij onder een al dan niet grappig pseudoniem (W.F. Hermans, J.K. Rowling, Jan de Hartog). Vaak duurt het dan even voordat de ware naam opduikt, zoals ooit gebeurde bij Fjodor Klondyke (jawel, dat was de grote Hermans), Robert Galbraith (J.K. 'Harry Potter' Rowling) en F.R. Eckmar (De Hartog).

Cover van Dagboek uit de rivier

Zo'n speurtochtje naar de echte dader is altijd een aardig gepuzzel voor de lezer, al is dat tegenwoordig in tijden van internet en computer makkelijker dan ooit.

Bij Dagboek uit de rivier, het debuut van Frederik Baas, kan die zoektocht achterwege blijven. Op de achterflap wordt meteen al weggegeven dat deze 'literaire thriller' - wanneer houden we nou eens op met die versleten omschrijving? - geschreven is door auteur Jan van Mersbergen. Waarom dan dat pseudoniem?

Zelf zegt de schrijver van Naar de overkant van de nacht, De laatste ontsnapping en De ruiter dat hij als Baas 'vrijer kan schrijven'. Hij was gewoon benieuwd 'of ik zoiets kon schrijven'. Geen nood, Van Mersbergen/Baas kan zoiets best, het schrijven van een thriller. Dagboek uit de rivier is een mooi en ingetogen verhaal geworden, hoogstens wat minder doorwrocht dan het werk onder eigen naam.

Een Nederlandse schrijver woont al jaren in de Ardennen, waar hij worstelt met zijn tweede boek, na het enorme succes van zijn debuut. Zijn uitgever komt met zijn nieuwe vriendin en haar zoontje voor een weekje langs. Vriendin Barbara, ze draagt het verleden van een gestoorde ex met zich mee, kan het al snel goed met de worstelende schrijver vinden, uitgever Robert houdt zich wat meer op afstand, hij wil 'zijn' auteur niet onder al te grote druk zetten.

De eerste vijftig bladzijden verlopen zonder al te veel spanning, al voel je aan dat er iets duisters (trefwoord: vermist meisje) zit aan te komen. De alwetende verteller van het verhaal is de schrijver zelf, een man voor wie je in eerste instantie nog sympathie kunt opbrengen. Maar dan kantelt het perspectief, keurig volgens de regels van het spannende genre. Het einde zagen we in de verste verte niet aankomen.

Dagboek uit de rivier

Thriller
Frederik Baas
Ambo | Anthos; 128 pagina's; €17,99.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden