Het Parijse merk Vetements is très très cool

Het Parijse merk Vetements bestaat pas anderhalf jaar, maar kenners zijn fan van de sobere, ruimvallende ontwerpen. Wat maakt Vetements zo succesvol?

null Beeld Vetements
Beeld Vetements

Underground imago

De show die Vetements tijdens de laatste modeweek in maart in Parijs gaf, stond niet op de officiële kalender en was daardoor een bestemming voor liefhebbers. De locatie was ook allesbehalve mainstream: Le Depot, een tikje lugubere homo(seks)club in het derde arrondissement. Het type locatie waarvoor spraakmakende ontwerpers als Raf Simons en Martin Margiela in de jaren negentig ook vaak kozen. Tegenwoordig zijn obscure plekken niet meer in zwang. Invloedrijke merken als Louis Vuitton, Chanel en Christian Dior kiezen liever voor chique locaties.

En terwijl de meeste merken tijdens de modeweek zakendoen in spectaculaire en modern ingerichte showrooms met veel glas en staal, ontving Vetements geïnteresseerde inkopers in een anonieme, leegstaande hal in het centrum van Parijs. De graffiti aan de buitenkant, het zwart geverfde interieur en de paar straalkachels die voor warmte moesten zorgen, gaven precies het edgy sfeertje dat Vetements zo geliefd maakt.

Ervaren hoofdontwerper

De hoofdontwerper van Vetements is Demna Gvasalia, die met zeven anderen samenwerkt. Hij is in 1981 geboren in Georgië. Hij woont en werkt nu in Parijs en studeerde eerder aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Hij heeft veel ervaring in de modewereld: voordat hij in maart 2014 zijn eerste eigen collectie presenteerde, werkte hij jarenlang bij Martin Margiela (toen die nog betrokken was bij zijn eigen label) en bij Louis Vuitton.

Zijn ervaring geeft hem een flinke voorsprong op andere beginnende modemerken. Die weten meestal niet hoe ze de productie moeten regelen en hoe ze contact met agenten en winkeliers moeten leggen, terwijl Gvasalia toegang heeft tot een flink netwerk van fabrikanten en winkeliers.

'Ik heb sinds de academie jarenlang gespeeld met het idee van een eigen label', zegt Gvasalia tijdens de presentatie van zijn collectie, in de modewinkel Sprmrkt in Amsterdam. 'Dat ik de stap pas vorig jaar heb gezet, komt simpelweg doordat ik er eerder nog niet aan toe was. Nu wel. Ik vind het tijd om het anders aan te pakken. Het modesysteem is op hol geslagen, er zijn steeds meer merken die zes collecties per jaar maken.

'Ik ben dit merk begonnen als een uitlaatklep. Aan compromissen doe ik niet. Daarom maak ik bewust maar twee collecties per jaar.' Gvasalia laakt het idee dat collecties een thema moeten hebben. Hij is niet het type ontwerper dat zich laat inspireren door een gedicht of een bloem. Hij wil gewoon goede kleren maken. Vandaar de naam van het label: vêtements is Frans voor kleding.

Absurd lange mouwen. Beeld Terrell Tate
Absurd lange mouwen.Beeld Terrell Tate

Weinig verkooppunten

De kleding van Vetements is bij maar drie winkels in Nederland te koop, onder meer bij Sprmrkt. Zo gaat dat bij een prijzig modelabel: die willen niet overal hangen. Alleen in de juiste winkels, in het juiste segment, met de juiste sfeer. Winkels, kortom, waarin vergelijkbare merken worden verkocht. Want stel je voor dat de kleren van Vetements zomaar naast die van een massaal en preppy modemerk als Tommy Hilfiger zouden hangen. Dat kan écht niet, vinden ze bij Vetements. Bij Raf Simons, Rad Hourani en Rick Owens denken ze er net zo over.

Bart Ramakers van Parrot Agency is verantwoordelijk voor de distributie van Vetements in de Benelux. 'Ik was meteen om toen ik de collectie zag. Het is cool, maar het heeft ook klasse. Die combinatie spreekt mij erg aan én past bovendien goed binnen mijn agentschap. Met de winkeliers die dit merk kunnen verkopen, doe ik ook al zaken voor andere merken.'

Uitgesproken snit

De stijl van Vetements doet denken aan die van Martin Margiela uit zijn jonge jaren. Margiela vergrootte klassieke kledingstukken vaak uit; dat doen Gvasalia en zijn team ook, maar op hun eigen manier. Behalve oversized is de kleding over het algemeen vrij sober, maar zeker niet basic.

Dat komt door de uitgesproken snit. Zo zit in de huidige collectie een groot wit overhemd met absurd lange mouwen. Een grijze lange jas heeft dezelfde lange mouwen en een bijzondere schouderinzet, waardoor het lijkt alsof de drager iets voorovergebogen staat. Bij een aantal capuchontruien is de halslijn zo verplaatst dat er extra volume op de rug zit.

Het is geen makkelijke kleding. Je moet maar net zin hebben in mouwen die tot je knieën komen of een jas waarin je bijna verzuipt. Gvasalia: 'We maken kleren die we zelf graag zouden dragen. Daarmee bedienen we een nichemarkt, maar wel eentje die groot genoeg is om bestaansrecht op lange termijn te garanderen.'

Moordend tempo

Dat Vetements maar twee collecties per jaar maakt, lijkt vanzelfsprekend. Het is echter best revolutionair, want de meeste modemerken maken tegenwoordig zes collecties per jaar. Dat betekent dat er steeds minder tijd overblijft om een collectie te ontwerpen. Belachelijk, vindt Demna Gvasalia, hoofdontwerper van Vetements. Van de hype rondom zijn merk wordt hij niet zenuwachtig. ‘Het is een geweldige erkenning. Wat alleen echt fnuikend is voor creativiteit, is de productietijd die steeds korter dreigt te worden. Drie maanden is echt te weinig om met een doordachte collectie te komen.’

Ongelijke zomen

De herkenbaarste stukken uit de collectie van Vetements zijn de spijkerbroeken met een hoge taille en ongelijke zomen. Die zijn gemaakt van oude Levi's-broeken, die uit elkaar zijn gehaald en opnieuw in elkaar zijn gezet. Een slimme zet in een tijd waarin de aandacht voor duurzaamheid alleen maar toeneemt. De broeken zijn pretentieloos, maar tegelijk niet makkelijk na te maken, want ze hebben een goede pasvorm.

Van de ongelijke zomen hebben de ontwerpers van Vetements zo langzamerhand hun handelsmerk gemaakt: die komen steeds terug in de collectie, ook bij leren broeken en broeken met een camouflageprint. Onder kenners hebben de ongelijke zomen inmiddels dezelfde status als het anti-logo van Margiela (vier witte naaisteken die aan de buitenkant zichtbaar zijn) in de jaren negentig.

Spijkerbroek met ongelijke zomen. Beeld
Spijkerbroek met ongelijke zomen.Beeld

Stijlvolle recycling

Als knipoog naar de stad waar Gvasalia studeerde, stuurde hij in maart modellen de catwalk op in witte T-shirts met de opdruk Antwerpen. Het waren gerecyclede shirts; de originelen vond hij in een souvenirwinkel aan de Grote Markt in Antwerpen. Hij had ze opnieuw in elkaar gezet, zodat ze een stuk strakker zaten.

Recycling loopt als een rode draad door het werk van Gvasalia en zijn team. In de nieuwe wintercollectie zitten ook truien die zijn gemaakt van oude brandweertruien en gebloemde jurken waarin delen van oude sweaters zijn verwerkt. In de zomercollectie, die nu in de winkel hangt, zitten onder meer enkellaarsjes met een hak die is gemaakt van een oude aansteker.

Hakken gemaakt van oude aanstekers. Beeld
Hakken gemaakt van oude aanstekers.Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden