TheaterrecensieDe kampvuursessies

Het oude werk van het muzikale duo Yentl en De Boer krijgt anno 2020 een nieuwe lading ★★★★☆

De sfeer tijdens De kampvuursessies in Carré was uitstekend.

Yentl en De Boer.Beeld ANP Kippa

Yentl Schieman en Christine de Boer hebben een warme jas aangetrokken en gaan allebei aan een kant van een knisperend kampvuurtje zitten, op gepaste afstand. Ze zingen hun nieuwe lied Aanraking, een komisch nummer met weemoedige ondertoon over de tijd dat mensen elkaar nog gewoon konden aanraken. Het mooie lied bestaat uit een opsomming van begroetingen die momenteel uit den boze zijn: ‘We deden drie zoenen bij binnenkomst en bij vertrek / Ja nu klinkt dat gek / Je rook zweet, koffie en bier / Dikke vage lucht uit de mond / Toen er nog aanraking bestond.’

Het is een sterk begin van De kampvuursessies, het theaterconcert waarmee cabaretduo Yentl en De Boer de komende maanden langs verschillende grote theaters trekt. Ze openden meteen maar in Koninklijk Theater Carré, waar ze hun avondvullende debuut maakten. Wel onder speciale omstandigheden, want in de vlekkeloos georganiseerde anderhalvemetersetting van het Amsterdamse theater zaten nu ‘slechts’ 500 bezoekers verspreid door de zaal. De sfeer had er overigens niet onder te lijden, die was uitstekend.

In De kampvuursessies zingen Yentl en De Boer een mix van oude en nieuwe liedjes, begeleid op allerhande (snaar)instrumenten door muzikanten Laurens Joensen en Remco Sietsema. Yentl en De Boer heeft inmiddels al zo veel muziek geschreven dat zij het voor het uitkiezen hebben. Hun grote hit Ik heb een man gekend, het lied waarmee ze in 2015 de Annie M.G. Schmidtprijs wonnen en landelijk doorbraken, komt bijvoorbeeld niet eens aan bod.

De wereld is veranderd, en het muzikale duo schreef het afgelopen jaar veel nieuwe teksten, waaronder een krachtig lied over ‘de laatste dag van de wereld’, maar ook een grappig nummer over het prille moederschap, waarin mama en papa erg moe zijn en verzuchten of de baby niet ook eens zelf iets kan doen.

Het valt op hoe het oude werk nu een nieuwe lading krijgt: het snel gezongen Zitten in de trein, over irritant voordringende mensen op overvolle treinstations, lijkt ineens over héél lang geleden te gaan. Heel lang geleden is trouwens de titel van weer een ander liedje, over een kinderlijke blik op de volwassen wereld, en ook dat lied komt anno 2020 heel anders binnen. Het nummer Meemaken of niet kent een reeks voorbeelden van de zaken die je op gevorderde leeftijd nooit meer gaat meemaken, waaronder reizen naar verre landen. Ook daarbij denk je nu nog eerder: nee, dat gaan we inderdaad niet meer meemaken.

Zo komt in deze Kampvuursessies vooral de melancholieke zijde van de Yentl en De Boer-liedjes naar boven drijven. In combinatie met de droge humor van het duo heeft hun muziek een troostrijke werking op de luisteraar, die zich maar al te graag even komt warmen aan dit intieme kampvuur.

De kampvuursessies

Cabaret

★★★★☆