Recensie Frank & Ricky hebben de blues

Het onverwachte duo Ricky Koole en Frank Lammers blijkt uitstekend op elkaar ingespeeld ★★★☆☆

De kracht van de avond zit in de muziek. Van de entr’acts moet de voorstelling het niet hebben.

Frank en Ricky hebben de blues. Beeld Rob Becker

Er staat een onverwacht duo op het toneel: zangeres en actrice Ricky Koole in combinatie met acteur Frank Lammers, die dit jaar succes had met zijn rol als drugscrimineel Ferry Bouman in de tv-serie Undercover. Frank en Ricky (allebei 47) leerden elkaar 28 jaar terug kennen op de Amsterdamse Theaterschool. Zij zag hem als ‘de boer tussen de Shakespeare-studenten en balletdansers’, hij zag haar als ‘ideale schoondochter met de appelwangetjes’.

Nu was er eindelijk tijd om samen een muzikale voorstelling te maken: Frank en Ricky hebben de blues, onder begeleiding van Ocobar, de driemansband van Cok van Vuuren en broers Bart en Rob Wijtman. Van Ricky Koole is bekend dat zij uitstekend zingt, en dat blijkt ook nu weer in bijvoorbeeld haar vertolking van Trouble van Cat Stevens. Ook Frank Lammers blijkt een prima zangstem te hebben, die vooral goed gedijt in de ruigere nummers, zoals I Don’t Wanna Grow Up van Tom Waits of And When I Die van Blood, Sweat & Tears.

In de dialogen tussendoor stellen Frank en Ricky elkaar vragen over hun levens en onderzoeken ze hun verschillen: het piekeren van Koole versus de schijnbare onverschilligheid van Lammers. Die gesprekken zijn vaak grappig, soms mooi en soms net niet scherp of interessant genoeg. Gelukkig volgt er dan altijd snel weer een liedje, want dit is bovenal een muzikaal sterke avond met een steeds verrassende liedkeuze, waaronder ook lekker veel duetten. ‘You Can’t Make Old Friends’ zingen Frank en Ricky fraai in het duet van Kenny Rogers en Dolly Parton. Na 28 jaar vriendschap weten zij waarover ze het hebben.

Frank & Ricky hebben de blues ★★★☆☆

Door Frank Lammers, Ricky Koole en Ocobar.

7/11, Theater de Veste, Delft. Tournee t/m 8/2.