Top en Flop van deze mediaweek

Het onthullende verhaal achter ‘self-made man’ Donald Trump en klakkeloze vergelijkingen tussen artiesten

Over wat goed was en wat wat minder in de media afgelopen week. Deze week: ere wie ere toekomt, en ook wie het misschien niet toekomt

President van Amerika Donald Trump. Beeld AFP

Top

Deze week onthulde The New York Times dat het ware verhaal van ‘self-made man’ Donald Trump gaat over een niet zelf vergaard fortuin en mogelijke belastingfraude. Minstens zo goed als dit verhaal zijn de romantische details over het onderzoek dat eraan voorafging. 

In een sterke aflevering van The Daily, de dagelijkse podcast van de Amerikaanse krant, vertelden de journalisten woensdag hoe ze anderhalf jaar lang te werk waren gegaan. Ook legden ze uit waarom het antwoord op hun vraag – hoe werd Trump écht rijk? – belangrijk is.

De ruim honderdduizend pagina’s die David Barstow, Russ Buettner en Susanne Craig lazen, bevonden zich in een speciaal voor deze operatie ingerichte kamer op de redactie van The New York Times; voor dit soort diepgravende journalistiek krijg je bij die krant letterlijk en figuurlijk de ruimte. 

Fieeeeeeew, doet de podcastpresentator als hij de afgesloten ruimte binnenstapt, insinuerend dat het er bommetjevol staat en/of niet al te fris ruikt. Waarschijnlijk dat laatste. ‘Het is hier niet schoongemaakt sinds wij het overnamen’, reageert een van de journalisten.

Eerder die dag twitterde Susanne Craig dat ze niet kon slapen. Dus ging ze naar de drukkerij in Queens, om het acht pagina’s lange verhaal van de pers te zien rollen. ‘What an amazing rush.’ Met een gerust hart kon ze terug naar bed.

Gidi Heesakkers

Flop

Charles Aznavour was overleden en De Wereld Draait Door had een dilemma. Zijn grootste fan zat al aan tafel – Matthijs van Nieuwkerk kon moeilijk zichzelf interviewen, toch? Nee, dan maar Ivo Niehe uitnodigen en als gelijken een gesprek voeren.

Van Nieuwkerk moest wel even een ergernisje kwijt. Waarom noemde de Angelsaksische pers Aznavour zo vaak de Sinatra van Frankrijk? Een geweldige stem, die Sinatra, daar niet van, maar hij had nog nooit één liedje geschreven.

‘Dat is slechts om zijn grootheid aan te geven’, probeerde Niehe te sussen. ‘Het is een eretitel.’ Nou, zei Van Nieuwkerk, dat vond Aznavour bepaald geen eer.

Groot gelijk heeft hij. De eeuwige neiging van journalisten om artiesten met elkaar te vergelijken, zogenaamd in dienst van het lekenpubliek, is kinderachtig en gemakzuchtig.

Enfin, volgende item. Jett Rebel schoof aan. Mooi nieuw album had hij gemaakt, vond Van Nieuwkerk, gave hoes ook. Deed hem denken aan een hoes van Prince. En nu we het er toch over hadden: die muziek klonk ook net als Prince. ‘Ik wil je niet plagen, maar je ziet Prince op zijn hakjes toch al heen en weer dartelen op deze muziek.’

Jett Rebel dacht er het zijne van. Daarna speelde hij een liedje. Net zo goed als Prince, vond ook Ivo Niehe. Echt een vergelijking om trots op te zijn, hoor. Een grote eer. 

Haro Kraak

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden