Recensie Ben van Gelder: Paradís

Het ontbreekt Paradís niet aan muzikaal vernuft ★★★★☆

Het nieuwe project van Ben van Gelder, wonderboy van de Nederlandse jazz, werd zaterdagavond gepresenteerd in het Bimhuis in Amsterdam

Ben van Gelder. Beeld Jonathan Herman

Als er iemand opgaat voor de titel wonderboy van de Nederlandse jazzscene, dan wel Ben van Gelder. Met zijn precieze en elegante spel kan Van Gelder (31) rekenen op bewondering van alle generaties luisteraars en collega-musici.

In het Bimhuis presenteerde Van Gelder zaterdagavond zijn nieuwste project: Paradís. Hij componeerde deze tiendelige suite in opdracht van hetzelfde Amsterdamse podium.

Van Gelder zelf neemt de aftrap voor rekening. Hij doet dat door een paar prachtige toonladders op en af te gaan. Tussendoor houdt de saxofonist even stil, om te horen hoe de resonantie van zijn saxgeluid galm uit de vleugelpiano ontlokt.

Veel melodieën in Paradís zijn ritmisch nogal lenig. Vaak lijkt het of Van Gelder en zijn blazerssectie een motiefje herhalen. Maar stiekem vallen de accenten telkens net anders, of heeft Van Gelder een extra noot toegevoegd. Dat, in combinatie met de lekker luchtige samenklank van de blazers (twee altsaxofoons, een (bas)klarinet) geeft het gevoel dat de melodieën boven het ritme van drums, bas en piano zweven.

Aan muzikaal vernuft ontbreekt het in Paradís bepaald niet. Gelukkig laat Van Gelder ook ruimte voor simpel en mooi. Bijvoorbeeld wanneer Clemens van der Feen een fraai motief met strijkstok op zijn contrabas speelt. Joris Roelofs, op basklarinet, dubbelt die melodie. De klanken van deze twee instrumenten mengen op grandioze wijze. Ook fijn zijn de ruimtes die Van Gelder openlaat voor improvisatie. Hierdoor krijgt de luisteraar naast de muzikale persoonlijkheid van het collectief ook die van de individuele musici te horen.

Ondanks de ietwat eenduidige sfeer in de eerste helft, en de bescheiden afwisseling in hard en zacht spel, overtuigt Paradís als muzikaal epos.

Ben van Gelder: Paradís

Jazz

★★★★☆

29/11, Bimhuis, Amsterdam.

Herh: 4/12 Groningen, 6/12 Tilburg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden