Column Aaf leest sterren

Het omvallende merk Beckham en de spindoctor van Angelina Jolie

Niet het huwelijk maar het merk Beckham valt om. Beeld epa

Huwelijksontkenners

Al eerder rapporteerden we hier over de mogelijke breuk tussen David en Victoria Beckham, een toekomstvisie waar vooral de Britse pers op aanslaat.

The Daily Mail ziet de Beckhams inmiddels niet meer als stel, maar als merk. David en Victoria werden deze week in een artikel over hun covershoot voor Vogue door de krant omschreven als ‘beide helften van het Beckhammerk’.

Ze zijn ook een merk, dat moet je toegeven, en zelfs Victoria zegt in Vogue: ‘We zijn samen sterker. Zou een van ons de positie hebben die we nu hebben als we elkaar niet hadden ontmoet en al die jaren samen waren geweest?’ Tja, dat klinkt inderdaad meer als een bestendige, lucratieve zakenrelatie dan als een fijn huwelijk.

Maar goed, die arme mensen kunnen niets meer goed doen in de ogen van hun huwelijksontkenners. De shoot voor Vogue liep imagogewijs ook al mis; naar aanleiding van het tienjarig bestaan van Victoria’s kledingmerk zou ze op de cover komen, en omdat het om haar merk ging, wilde David niet op de cover. Victoria poseerde met hun vier kinderen en ‘gezinshond Olive als stand-in’ voor David, aldus de vileine Mail.

Speciaal voor abonnees werd er als compromis een cover gemaakt waar David wél met Victoria op wilde, maar op die foto liggen ze in een veld en kijken afstandelijk in de verte, alsof ze niet doorhebben dat de ander naast ze ligt.

Zoals de Mail dat omschrijft: ‘Deze potentieel superlatieve pr-stunt stortte in elkaar en werd een weids bespotte publiciteitsblunder die het laatste duwtje zou kunnen zijn voor het toch al omvallende merk Beckham.’

Dus het huwelijk valt niet eens meer om; het merk valt om.

Hollywood-Heks

Over pr gesproken; deze week leerden wij publiciteitsgrootheid Michael Sitrick kennen omdat hij in een Telegraaf-stuk werd genoemd als de pr-goeroe die door Angelina Jolie is ingeschakeld.

Na de scheiding van Brad Pitt komt Jolie veel op negatieve wijze in het nieuws, en daarom heeft ze spindoctor Sitrick ingehuurd. Over Jolie zei een ‘filmgigant, die anoniem wil blijven’ (de betere bronnen!) volgens De Telegraaf: ‘We noemen Angelina hier inmiddels de Hollywood-Heks.’ Volgens andere insiders, die geen giganten zijn maar wel anoniem, hebben Jolie’s zes kinderen het ook met haar gehad en willen ze liever bij Pitt wonen. Een ingewikkelde zaak, lijkt ons. Vooral omdat ze al dat werk voor de Verenigde Naties er ook nog bij doet!

Sitrick is volgens de Telegraaf ‘nogal een heertje als het gaat om pr en marketing’. We gingen meer over hem lezen, en hij heeft knap werk geleverd: zo wist hij onder andere het blazoen van Kelsey Grammar (van Frasier) te zuiveren nadat die het met zijn minderjarige oppas had gedaan (gatver) en lukte het hem volgens de Telegraaf ‘om de losse handjes van Chris Brown – die zijn toenmalige vriendin Rihanna in elkaar had geslagen – te temmen’. Dat grenst aan tovenarij.

Maar toen lazen we een recent artikel in The New York Times over de zwaarste casus op Michael Sitricks pad. Harvey Weinstein. ‘There was no spinning this’, zoals The New York Times deze zaak komisch omschrijft.

Na een tijdje werken voor Weinstein liet Sitrick hem vallen als cliënt – en vertelde niemand waarom, want dat leer je op de imagohogeschool.

Na zo’n klant is de Heks van Hollywood appeltje-eitje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.