OmslagFurore

Het omslag van Furore is als smeedwerk uit het fin de siècle

Furore put uit de smeltkroes van het fin de siècle.

Christiaan Weijts: Furore. Omslagontwerp Rouwhorst + Van Roon.Beeld De Arbeiderspers

‘Het wauw-effect’, zegt Ron van Roon, daar was hij op uit. ‘Dat je de winkel binnenloopt en er niet omheen kunt.’ In zijn roman Furore knoopt Christiaan Weijts twee tijdvakken aan elkaar: in 2054 raakt een onderzoeker gefascineerd door de artistieke wereld van omstreeks 1910, het fin de siècle.

Die laatste periode leverde de vonk voor het omslag. ‘Ik had in die tijd willen leven’, zegt de ontwerper. ‘Europa was één smeltkroes van creativiteit, in de muziek, in de beeldende kunst – alles. Een foto van toenmalig Berlijn of Parijs, met drukke terrasjes en autoverkeer, had gekund. Maar ik heb me laten inspireren door de fantastisch vrije typografie van toen, die stilistisch nauw verwant was aan de architectuur en vaak aan gesmede letters doet denken.’

Furore, titelpagina’s.Beeld De Arbeiderspers

Tot Van Roons geluk was Peter Nijssen, uitgever van De Arbeiderspers, enthousiast over de eerste schetsen en ging hij ook akkoord met door Van Roon voorgestelde extra’s, waaronder foliedruk (die een goudlaag over de letters legt) en een preeg in het omslag, ‘die je voelt als je er met je vinger over gaat, alsof het een chocoladedoos is’.

Furore, schetsontwerp titelpagina’s.Beeld Rouwhorst + Van Roon

Die verfraaiingen spreken niet vanzelf: ‘Boeken worden vooral online bekeken, op sites als Bol.com. Nog maar een minderheid van de klanten komt in de boekhandel, waar zulke extra’s tot hun recht komen. Het is ook een moeilijke tijd voor uitgevers, dus dat dit toch mogelijk is, is heel mooi.’

Furore, schetsontwerp omslag.Beeld Rouwhorst + Van Roon

De belettering heeft hem ‘bloed, zweet en tranen’ gekost, zegt Van Roon. ‘Een volle week tekenen. Heerlijk, vooral in deze tijd van thuiswerken, met een muziekje erbij dat te maken heeft met de roman: Erik Satie.

‘Ik begin met een goed geslepen potlood, in zwart-wit op een A4’tje, en vervolgens trek ik dat met een fijn pennetje over op transparant papier, laag voor laag. Pas als alles staat als een huis, ga ik door. Ik maak een scan, voeg kleur toe en ga dan verder met verfijnen.

‘Ik zie trouwens nog steeds kleine oneffenheden. Dus ha, maar goed dat er zoiets bestaat als een deadline.’

Furore, schetsontwerp auteursnaam.Beeld Rouwhorst + Van Roon

Christiaan Weijts: Furore

Ontwerp Rouwhorst + Van Roon. De Arbeiderspers; € 23,50.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden