Recensie Artemis Quartett

Het niveau van het Artemis Quartett is nog even spectaculair als toen het dertig jaar geleden een vliegende start maakte ★★★★★

Artemis Quartett Beeld Foto: Jelmer de Haas

Neem in de Hertz-zaal van TivoliVredenburg eens een trap extra. Daar, op het balkon, hoog boven het podium, krijg je een extraatje dat onverwachte inzichten oplevert.

Het onovertroffen Artemis Quartett, dat vanaf het komende seizoen met de Nederlandse cellist Harriët Krijgh verdergaat, zie je dan als een totaalbeeld. Terwijl je in de zaal de verschillende instrumentencombinaties alleen maar hoort, krijg je er hier een verhelderende visuele analyse bij.

Neem het Tweede strijkkwartet van Benjamin Britten, een stuk dat na twee compacte delen culmineert in een breed uitgemeten chaconne. Je ziet hoe een lang aangehouden grondtoon verhuist van de ene naar de andere speler, hoe zich in een volgend deel steeds andere tweetallen vormen. Wat je hoort wordt uitgelegd door wat je ziet: daardoor krijgen dezelfde motiefjes een steeds andere tint.

Spannend moment: het slotdeel, presto, van Schuberts Der Tod und das Mädchen gaat in een tempo dat zo hoog ligt dat je je niet kunt voorstellen dat er nog ruimte blijft voor nuance. Maar Vineta Sareika, Anthea Kreston, Gregor Sigl en Eckard Runge rechten hun ruggen. Op de toppen van hun concentratie zijn het niet hun eigen fysieke grenzen die het tempo bepalen, maar is het hun muzikale overtuiging. Het niveau van het kwartet, dat werd geplaagd door het tragische overlijden van hun altviolist en talloze bezettingswisselingen, is tijdens de laatste tournee in oude bezetting nog even spectaculair als toen het dertig jaar geleden een vliegende start maakte.

Binnenkort volgt er voor de musici opnieuw een kleine aardverschuiving: Sunyoen Kim neemt de plaats in van de violist Anthea Kreston en Harriët Krijgh die van Eckard Runge, het laatst overgebleven lid sinds de oprichting.

Kim en Krijgh mogen zich verheugen. Ze komen in het fijnst gespreide bedje dat je je als strijker maar kunt wensen.

Klassiek
Artemis Quartett: Barber, Britten, Schubert.
19/3, TivoliVredenburg, Utrecht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden