Interview Haevn

Het nieuwe album van Haevn moet je luisteren met gesloten ogen – neem er de tijd voor

Streamingsdiensten als Spotify beïnvloeden de manier waarop muziek gemaakt wordt. Haevn (Jorrit Kleijnen en Marijn van der Meer) vraagt luisteraars met het nieuwe album Eyes closed de tijd te nemen voor de muziek. ‘Tegenwoordig komt die auto aangescheurd, de deur vliegt open en er komen vijf kanonnen uit.’

Marijn van der Meer (links) en Jorrit Kleijnen van Haevn: ‘Wij zijn geen jongens die al vanaf hun 12de in de garage oefenen.’ Foto Erik Smits

Toen Jorrit Kleijnen (31) eens aan een fan vroeg wat ze vond van een video van zijn band Haevn, antwoordde ze: ‘Heel mooi, maar ik heb hem maar één keer gekeken. Hij zat mijn interpretatie van het nummer in de weg.’ Dat zette hem aan het denken. Kleijnen: ‘Marijn (van der Meer, 35, zanger en tekstschrijver van Haevn) en ik willen aan onze videoclips voortaan geen duiding meer meegeven. Het gaat om hoe de luisteraar de nummers invult, om zijn persoonlijke associaties. Die bepalen of hij de muziek in zijn hart sluit of niet.’

Daarom heet het debuutalbum van Haevn Eyes Closed. Luister met je ogen dicht, dat is het missiestatement van de band. Neem er de tijd voor. Onderga de totale albumervaring, dan spreekt de muziek het beste tot je.

Kleijnen, in de studio van Haevn, aan de rand van Amsterdam: ‘Het gaat erom wat jij in die een-op-eenrelatie met de muziek eruit haalt. Wij willen daartoe de aanzet ­geven.’

Van der Meer en Kleijnen hebben bij alle nummers van Eyes Closed stemmige zwart-witvideo’s laten maken. Fans vertellen, na beluistering – ogen gesloten uiteraard – het persoonlijke verhaal dat het nummer bij hen oproept. Zie het als visuele handreiking aan iedereen die niet zozeer muziek, wil consumeren maar ondergaan; kijk, zo kan het ook.

Eyes Closed heeft die kracht om associaties op te roepen. Hits als Where The Heart Is en Finding Out More riepen al beelden op die traag aan je geestesoog voorbijtrekken. Vriendelijke oceanen van muziek waarop de stem van Van der Meer mijmert. Terwijl die eerder zijn lettergrepen gedachtenloos liefkoost dan duidelijk articuleert, golven strijkers op het tij en druppelen gitaar of piano door je speakers.

Haevn komt live een nummer spelen bij de V Pubquiz

80 lastige vragen over cultuur in de breedste zin van het woord, met heel erg fijne prijzen. Schrijf je nu in met je team! Is een topavond.

Wanneer? Woensdag 30 mei, 20.00- 23.00 uur

Waar? NewWerktheater, Amsterdam

Hoe? Inschrijven kan op volkskrant.nl/inclusief

De mannen van Haevn bewezen hun talent om beeld aan muziek en tekst te smeden al voor ze elkaar hadden ontmoet. Voordat Kleijnen als liedschrijver en toetsenist bij Haevn aan de slag ging, was hij film- en reclamecomponist. Van der Meer was copywriter bij een Amsterdams reclamebureau, die alleen voor de lol zong en weleens aan een talentenjacht had meegedaan, zonder een carrière in popmuziek te ambiëren.

Dat ze toch in de muziek terechtkwamen, was toeval. Kleijnen zocht een zanglijntje bij een documentaire en kwam via via bij Van der Meer terecht. Die muziek werd vervolgens opgepikt door automerk Volvo, die het voor een reclame gebruikte. Er was een klik en er volgde een commercial voor BMW volgens hetzelfde recept. De commercials verkochten echter niet alleen auto’s, maar ook de muziek. Tv-kijkers zochten via Shazam de deuntjes op en downloadden de liedjes via iTunes. Een euro per muziekje; niet slecht voor twee deuntjes van 30 seconden. Het duo besloot de muziek uit te werken tot volwaardige liedjes (Where The Heart Is en Finding Out More) en doopten zich in 2015 Haevn.

De rest is geschiedenis. Oké, heel snel dan. De Volkskrant riep Haevn uit tot popbelofte van 2016. Ze speelden bij De Wereld Draait Door en hun eerste clubtournee, met band, waarmee ze onder andere in Paradiso stonden, was uitverkocht. Dat allemaal zonder een album. Dat wordt vrijdag internationaal uitgebracht door de grote platenmaatschappij Warner.

Eigenlijk had het album vorig jaar januari al moeten verschijnen, maar de immense populariteit van Haevn leverde vertraging op.

Van der Meer: ‘We hadden al een releaseshow gepland in Paradiso, toen Warner vroeg om uitstel. Hun vestigingen in Frankrijk en Duitsland wilden ons album ook daar uitbrengen.’

Was niet erg, ze hadden geen haast. Als iets het duo tekent, is het de geduldige toewijding en bedachtzaamheid waarmee ze hun liedjes maken – laag voor laag – en waarmee ze ook aan hun carrière werken.

Van der Meer: ‘Jorrit en ik zijn geen jongens die vanaf hun 12de al in de garage oefenen met een vurige drang om op het podium te staan. We zijn door een achterdeur de popmuziek binnengekomen.’

Begrijp ze goed, ze gaan volledig voor hun nieuwe bestaan als popmuzikanten. Maar als dertigers, met een succesvolle carrière achter zich, kunnen ze het zich permitteren er redelijk concessieloos in te staan. Zo konden ze naar Boedapest gaan om daar strijkers op te nemen voor bijna alle nummers op Eyes Closed. Ze hoeven zich niet te conformeren aan de gejaagdheid in hedendaagse popmuziek. Radiostation Q-Music had ze gevraagd of het 30 seconden lange intro van Bright Lights eraf kon. Ze weigerden beleefd.

Van der Meer: ‘We willen dat het goed overkomt.’

Kleijnen: ‘Je hoort gewoon aan de muziek op de radio dat artiesten voortdurend bezig zijn met de Spotify skip rate. Binnen 30 seconden moet je in je liedje met iets komen wat de aandacht trekt, anders zapt de luisteraar weg en word je niet uitbetaald.’

Kleijnen: ‘We houden van het repertoire van Leonard Cohen, van Madonna’s Frozen, van Stings Fields of Gold. Nummers die de tijd nemen om zichzelf te introduceren. Er wordt een rode loper uitgerold voordat de deur van de auto opengaat en de artiest uitstapt. Maar tegenwoordig komt die auto aangescheurd, de deur vliegt open en er komen vijf kanonnen uit.’

In een wereld van audiofastfood wil Haevn een alternatief zijn. Van der Meer: ‘Met al die playlists op streamingsdiensten is de popmarkt alleen nog gebaseerd op de verkoop van singles. Ik zelf heb behoefte aan die ouderwetse albumervaring. Er echt voor gaan zitten, de plaat van a tot z beluisteren en ontdekken hoe daaruit je lievelingetjes groeien.’

Vier van de video’s bij de liedjes van Haevns album Eyes Closed zijn te zien en te horen op Volkskrant.nl. Daarin vertellen fans wat de nummers bij hen opriepen terwijl ze er met gesloten ogen naar luisterden.

Kleijnen: ‘Adele heeft het heel slim gedaan. Toen haar album 25 uitkwam, was dat alleen als fysieke cd, niet op de streamingplatforms. Ik kocht hem bij een benzinepomp, stopte hem in de cd-speler van de auto en luisterde bijna automatisch in een ruk het album uit. Kijk, zo dwing je iemand haast tot een totale luistervervaring. Je komt in een situatie dat je nummers die je in een andere context zou skippen toch eerder uitluistert.’

Van der Meer: ‘Even anderhalf uur in een andere wereld, alsof je een film kijkt, maar dan met je oren.’

Kleijnen: ‘Zonder pretentieus te willen zijn of te ageren tegen de snelheid van deze tijd; we wilden temidden van al dat moderne tumult naast de streamingdiensten gewoon een schijfje in handen hebben, een album als een echt body of work.’

Van der Meer: ‘Iets dat zegt: ‘Kijk dit zijn wij. Neem er de tijd voor, luister er echt naar.’’

Haevn – Eyes Closed (Warner) verschijnt 25/5.

Meer over