AlbumrecensieEngland Is a Garden

Het nieuwe album van Cornershop is allesbehalve een jammerklacht ★★★★☆

We waren ze eigenlijk uit het oog verloren, het Britse Cornershop dat in 1998 een monsterhit had met het door Fat Boy Slim geremixte Brimful of Asha. Het is dan ook al meer dan tien jaar geleden dat de band van Tjinder Singh en Ben Ayres een album uitbracht. Op England Is a Garden gaat Cornershop gewoon door met wat ze al een kleine dertig jaar doen: rock ’n roll vermengen met Aziatische popmuziek. Hun mix van psychedelica, punjabifolk en Britse indiepop is nooit veranderd en in dit Brexitjaar welkomer dan ooit.

Maar al zou je van een band die al decennialang zingt over raciale ongelijkheid een extra boos klinkende liedjesplaat verwachten, waarop Cornershop leegloopt over de situatie in het Verenigd Koninkrijk. Zo’n plaat is England Is a Garden juist níét geworden. Het is een uitbundig, bijna feestelijk album met sterke songs waarin meer ruimte voor optimisme dan defaitisme is.

De drums klateren zoals in de betere rocksongs van Primal Scream, de gitaren volgen nog altijd het spoor van Sweet Jane van The Velvet Underground, daardoorheen mixt Cornershop een veelheid aan vrolijk stemmende klanken van blazers, sitars, orgels en koortjes.

Cornershop lijkt met dit zevende album in 28 jaar vooral te willen laten horen dat het er in het Engeland van nu nog veel te genieten valt. Het is een multicultureel land dat al een halve eeuw garant staat voor de kleurrijkste popmuziek. Hoe rijk, dat laat Cornershop horen op hun nieuwe plaat die geen jammerklacht is maar een aansporing tot nieuw elan.

Cornershop

England Is a Garden

Pop