Het Nationale Ballet brengt sferische, maar vluchtige beelden

Het Nationale Ballet richt zich voor het Holland Festival op een paar topstukken van jonge choreografen. Technisch interessante en emotioneel geladen dans aan het einde van de avond.

Samen vormen de dansers cakelaagjes, een dwarrelende feestslinger, een wuivende golf. Lifts in estafette lijken waaiende ruches aan een rok. Tussen deze beelden door duiken solo's en duetten op, voortgestuwd door een levendige compositie van Sufjan Stevens.

Year of the rabbit (2012) van de jonge Amerikaanse choreograaf Justin Peck is een muziekballet dat draait om het spelen met vorm en structuur. Hij is duidelijk geïmponeerd door de grote George Balanchine en hoewel zijn variaties plomper zijn en de gymnastische blauwe bodysuits en jurkjes het geheel onnodig truttig maken, is het een innemend schouwspel.

Voor Transatlantic richt Het Nationale Ballet zich op jonge balletchoreografen. Er zijn zelfs twee nieuwe werken besteld. Crane van de Brit George Williamson gaat richting sciencefiction. Het duister, de flonkerende kostuums die wel gebodypaint lijken, een wolk van mist, de voortdurende hergroeperingen van de kluit dansers: het zijn sferische, maar vluchtige beelden. Een flikkering in de nacht.

Holland Festival: Transatlantic (Dans)

Door Het Nationale Ballet.
Met Year of the rabbit (Justin Peck), Crane (George Williamson),
Merge (Ernst Meisner) en Ouverture (David Dawson).
M.m.v. Het Balletorkest.
12 juni, Nationale Opera & Ballet, Amsterdam.

Dan is de Nederlander Ernst Meisner gearticuleerder. Merge is een hommage aan die andere grootheid, Hans van Manen. Of Meisner ooit even eigenzinnig zal worden is de vraag, maar dit duet is een mooi getypeerde ontmoeting van een rijpe bedachtzame vrouw (Igone de Jongh) en een jonge hond (Martin ten Kortenaar) die elkaar ondanks hun tegenstellingen toch vinden. Prachtig gedanst in kleurige creaties van modeontwerper Jan Taminiau, en lef in het juist zo niet-virtuoze slot.

Topstuk van de avond is Overture van David Dawson. Hier zie je dat dans tegelijk vormtechnisch interessant kan zijn én emotioneel geladen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden