Het liefst zo ongepolijst mogelijk

'Twee verlegen jongens uit Londen', zomaar in de Electric Ladyland-studio. Daar waar Jimi Hendrix ruim dertig jaar geleden zijn platen opnam....

Richard Fearless, componist en producer van Death In Vegas, moet er nog altijd om lachen. Hoe hij samen met zijn partner Tim Holmes een dag in die legendarische New Yorkse studio verbleef, terwijl Iggy Pop een door hen geschreven track inzong. 'We konden nauwelijks geloven dat we werkelijk een song opnamen met een van onze jeugdhelden. En zijn energie is zo intens, nog altijd.

In Japan zag ik hoe hij zich oplaadde voor een optreden. Daar stond hij, met ontbloot bovenlijf, heel wild te dansen en te headbangen. 52 Jaar, maar nog altijd met meer energie dan de meeste jonge bands. Amazing.'

Iggy Pop's gastrol in Aisha, een indringende song over een seriemoordenaar, past helemaal in de donkere, broeierige sfeer van het deze maand verschenen The Contino Sessions. Death In Vegas had een tape naar Iggy Pop gestuurd, en de band kreeg nog antwoord ook. Fearless: 'We hadden het nummer speciaal voor hem geschreven, en hij bleek zich er helemaal in te kunnen vinden.'

Later wist de groep nog twee andere bekende vocalisten te strikken: Jim Reid van The Jesus & Mary Chain (Broken Little Sister) en Bobby Gillespie van Primal Scream (Soul Auctioneer).

Niemand wist in eerste instantie de muziek op The Contino Sessions, opgenomen in de eigen Contino-studio van de groep, te plaatsen. Totdat opeens de term New Goth opdook, alsof Death In Vegas de traditie van de doembands van de jaren tachtig voortzette. Toegegeven, de niet-modieuze Gothische letters op de hoes (alleen nog gebruikt door heavy metal-bands) riepen een beeld op van een zwartgekleed spinnenweb-publiek. Maar Fearless, de ontwerper, wilde slechts het publiek op het verkeerde spoor zetten: 'De media willen muziek altijd in een hokje kunnen stoppen, dat geeft ze een veilig gevoel, maar New Goth?'

'The Contino Sessions is juist een heel individuele plaat, geïnspireerd op de meest uiteenlopende muziek.' Fearless noemt Westcoast psychedelica, Duitse popmuziek van de seventies , maar ook Joy Division, garage-rock, reggaedub, en acid house. ' Wat me nog altijd aanspreekt aan die muziek is de ongepolijste productie, iets wat we ook op ons eigen album hebben nagestreefd.'

Zoals zoveel generatiegenoten begon Fearless muzikale carrière niet in een rockbandje, maar achter twee draaitafels. Hij schopte het tot vaste dj van de Heavenly Social, een club waar hij ooit was ingevallen voor het Chemical Brothers dj-team. Die groep speelde later ook een sleutelrol in het prille succes van zijn eerste groep, Death In Vegas. Die maakte na het in 1997 verschenen debuutalbum Dead Elvis een aantal tournees in het voorprogramma van de populaire big beat-groep.

'The Chemical Brothers waren vanaf het begin enthousiast over onze muziek, en hebben ons ook later goed geholpen.' Nadeel was dat Death In Vegas onmiddellijk ook het big beat-label opgeprikt kreeg. 'Toen die sound een rage werd, is het al snel een ontzettend cliché geworden. The Contino Sessions zijn daarom ook een welbewuste poging daar zo veel mogelijk afstand van te nemen. Dat is de enige manier waarop je je nog kunt onderscheiden: door je niets aan te trekken van de bewegingen in de muziekwereld, en helemaal je eigen gevoel te volgen.'

Death In Vegas geeft zondag een eenmalig concert in de Melkweg in Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden