Het liefdesverhaal van Alma Mahler begint zo beeldend dat je in een Weens koffiehuis waant

Prikkelend detail is dat geliefde Kokoschka een pop liet maken naar Alma’s evenbeeld.

Mahler & Kokoschka door Ulrike Quade Company/ Bellevue Lunchtheater. Beeldend concept en regie: Ulrike Quade. Tekst: Hannah van Wieringen. Scenografie : Ruben Wijnstok. Lichtontwerp: Floriaan Ganzevoort. Bellevue, Amsterdam, 31/3. Hier t/m 21 april; theaterbellevue.nl

Foto Casper Koster

De voorstelling begint met een proloog, zó beeldend dat je je al snel in een Weens koffiehuis waant, gezeten aan een grote ovalen tafel en in gesprek met een gedistingeerde dame die lijkt op – ja: Sonja Barend. En dat gesprek? Dat gaat over de liefde.

De liefde zoals die centraal staat in Mahler & Kokoschka, de nieuwste voorstelling van Ulrike Quade Company, in coproductie met Bellevue Lunchtheater. Allesverzengende liefde, zoals die tussen Alma Mahler (1879), betoverende muze voor velen, en schilder Oskar Kokoschka. Na haar intrigerende inleiding, afgestoken tussen het publiek in de Paloni Zaal van Theater Bellevue, stapt actrice Aafke Buringh in de huid van Alma, die op de speelvloer haar Kokoschka (Marijn Klaver) vindt.

De gehele ruimte is daarbij getransformeerd in een soort tempel. We zitten als publiek op kerkbanken en soms is de speelvloer zo aangelicht dat we ons op een plek bevinden die gemaakt lijkt te zijn om te aanbidden, met Alma als stralend middelpunt. Kort erop is die ruimte een schitterend meertje met een roeibootje erop of het schildersatelier van Oskar - betoverend blijft het.

Theatermaakster Ulrike Quade en schrijfster Hannah Wieringa vonden elkaar in hun fascinatie voor de romance tussen genoemde geliefden en dat leidde in samenwerking met scenograaf Ruben Wijnstok, tot deze, qua inhoud én vorm, fraaie voorstelling. Prikkelend detail is dat Kokoschka een pop liet maken naar Alma’s evenbeeld nadat haar liefde voor hem was bekoeld. Zo krijgt het gegeven – Quade werkt met poppen – een extra dimensie en zien we naast de fijne, kleinere poppen die Buringh en Klaver bij tijd en wijle bespelen, aan het eind ook een levensgrote pop verschijnen die Alma moet vervangen. Hartroerend. 

Mahler & Kokoschka door Ulrike Quade Company/ Bellevue Lunchtheater. Beeldend concept en regie: Ulrike Quade. Tekst: Hannah van Wieringen. Scenografie : Ruben Wijnstok. Lichtontwerp: Floriaan Ganzevoort. 31/3, Bellevue, Amsterdam, 31/3. Hier t/m 21/4.