Het kippenhok van Willem is weg

'Vandaag onvingen wij het bericht dat onlangs zeer vertrouwelijke informatie in omloop is gebracht met betrekking tot Big Brother. Mocht blijken dat door u op enigerlei wijze wordt bijgedragen aan publicatie van genoemd materiaal dan zullen wij alle schade op u verhalen.' Was getekend mr....

Zo, die zit. Dat u maar weet dat de Volkskrant een geweldig risico neemt door in het vervolg van deze zin te vermelden dat er in de tuin van het Big-Brotherhuis in Almere geen kippenhok meer staat, maar wel een vijver is aangelegd.

Hoe de Volkskrant dat weet? Wij hadden direct contact met de door voedselproducent Unilever ingehuurde reclamemakers voor het product Uno Noodles Beef: negen studenten Communicatie van de Fontys Hogescholen in Eindhoven.

De negen hadden van Unilever in het kader van een reclamewedstrijd de beschikking gekregen over twintigduizend gulden en vierduizend zakjes noodles (smaak beef), waarmee zij moesten proberen hun concurrent-reclamemakers voor de smaken ketjap, red chili en oosterse groente te overtreffen.

Hun idee was volgens zegsvrouw J. Mosselman (20) een wedstrijd voor studentenhuizen uit te schrijven. Het huis dat met mooist was versierd in de geest van de noodles zou vijfduizend gulden krijgen. Als kick off besloten de negen vorige week dinsdag in alle vroegte het BB-huis in beefsfeer te brengen en te fotograferen. Dat liep mis.

Om te beginnen slaagden slechts drie van de negen reclamemakers erin de met schrikdraad beveiligde hekken van het BB-perceel te passeren. De drie konden daarna niet meer volgens dezelfde route terug. De hekken waren te hoog. Bovendien rook een voorbijganger onraad en werd de politie gewaarschuwd. De studenten kregen ieder zestig gulden boete, waarna ze naar huis mochten. Met foto's, dat wel.

Foto's? Dat was schrikken bij John de Mol Produkties. Onzekerheid, hoog beraad, risico's, onkosten, juristen, schadeclaims, voorlichters, dure jongens. Contact met de politie van Almere. Politie Almere overlegt ampel met justitie en krijgt toestemming de adressen van de negen door te geven aan de televisieproducent te Hilversum.

En zo gebeurde het dat negen studenten communicatie te Eindhoven op zaterdagochtend een strenge brief van mr. Laheij op de deurmat aantroffen. Ook door hen werd inderhaast overlegd en besloten alle informatie en kennis over het nieuwe BB-huis geheim te houden. Een vijver gezien? Oeps, dat was een vergissing.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden