Het kan: je verzekeren tegen beledigingen op internet

Wie zich op internet beledigd voelt kan zich sinds vorig jaar in België wapenen met een verzekering tegen zwartmakerij. Met de verzekering probeert verzekeraar Axa de reputatie te herstellen van de gedupeerde en zegt het bedrijf verzekerden bij te staan bij juridische stappen waarbij financiële schade op de dader wordt verhaald.

Beeld afp

De benadeelde moet kunnen bewijzen dat hij door zwartmakerij op het internet schade heeft geleden, bijvoorbeeld het mislopen van opdrachten of een baan. Neem de juwelier uit Hasselt die ten onterechte beschuldigd werd van roekeloos rijgedrag in een populair filmpje op YouTube (zie onderaan dit verhaal). Daarin is een automobilist te zien die voor gevaarlijke situaties zorgt, de juwelier kreeg in de commentaren een lawine van opmerkingen over zich heen. Maar hij zat niet in de auto, want later besloot de echte bestuurder van de auto zich bij de politie te melden voor verhoor.

De verzekering, een aanvullende optie bij een persoonlijke ongevallenverzekering, dekt naast imagoschade ook bescherming bij online aankopen en identiteitsdiefstal. Als kan worden aangetoond dat de gedupeerde schade heeft opgelopen door zwartmakerij op internet, kan Axa de financiële schade verhalen op de dader. De verzekeraar zegt zelf, door middel van richtlijnen, te onderzoeken wat de geleden schade is.

Inmiddels hebben duizenden Belgen de verzekering afgesloten, en is er één persoon succesvol geholpen nadat hij bedrogen werd via een online aankoop. De verzekeraar zegt elke maand honderden nieuwe aanmeldingen binnen te krijgen en er zijn meer polissen afgesloten dan verwacht.

Beelden van de wegpiraat. Volgens foute berichtgeving zou een juwelier in de auto hebben gezeten.Beeld YouTube
Beeld YouTube
Beeld YouTube
Beeld YouTube

Positieve berichten 'pushen'
Axa kan volgens woordvoerder Korneel Warlop verschillende dingen doen als iemand op internet reputatieschade oploopt. Zo kan de verzekeraar ervoor zorgen dat slechte berichtgeving over iemand minder hoog in de resultaten van Google te zien is voorkomt. Dat doet de verzekeraar door positieve berichten hoger in de resultaten te laten zien. 'Het is een heel verschil of een slecht bericht over iemand meteen op de eerste pagina van een zoekmachine belandt, of dat je die pas tegenkomt na twintig pagina's.'

Snel beledigd
De verzekering is niet bedoel voor mensen die snel beledigd zijn. Een bericht op Twitter of Facebook dat een groot bedrijf of groep mensen te schande maakt is volgens Warlop geen gegronde reden voor een vergoeding. 'Daarnaast heeft iedereen recht op zijn eigen mening', zegt hij. 'Het moet een persoonlijke aanval zijn waarbij de reputatie van één persoon wordt aangetast.'

Een belediging permanent van internet verwijderen kan de verzekeraar niet. Wel wordt volgens Warnop de Europese privacywetgeving volgens de woordvoerder nog aangepast. 'Als het wel mogelijk is om informatie permanent van het web te verwijderen, zullen we de polis moeten aanpassen. Het zou wel een hoop rechtszaken schelen', aldus Warlop.

Niet in Nederland
Nederlanders die aanspraak willen maken op de verzekering hebben pech. Alleen Belgisch ingezetenen kunnen bij de Axa terecht voor internetbescherming. Wel kunnen Nederlanders worden aangeklaagd door de verzekeraar als zij Belgen met een polis beledigen, zwartmaken of verkeerde spullen verkopen via het internet.

Een woordvoerster van SNS Reaal, waar Axa Nederland sinds 2008 onder valt, liet vandaag aan persbureau ANP weten een dergelijke verzekering niet in Nederland aan te bieden en het ook niet van plan te zijn. Achmea denkt er wel over na. Voornaamste struikelblok is volgens die verzekeraar hoe imagoschade gemeten kan worden en op welke manier een juiste vergoeding wordt berekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden