Tv-recensie Julien Althuisius

Het is verleidelijk Beste Zangers weg te zetten als het broodje kroket onder de tv-programma’s, maar daarmee doe je het tekort

Julien Althuisius

Ik zal het gelijk maar toegeven, ik had geen idee wie Rolf Sanchez was. Rolf Sanchez (die Rolf Sanchez heet) doet mee aan Beste Zangers. Afgelopen zaterdag, tijdens de tweede aflevering van het nieuwste seizoen van het Avrotros-programma, zong Sanchez een Spaanse versie van Eric Carmens All By Myself. Althans, de Spaanse versie van de Céline Dion-versie van All By Myself. Zijn indrukwekkende vocale uithaal aan het eind van het liedje is inmiddels bezig aan een baan om de aarde.

Sanchez zong het nummer voor zangeres Samantha Steenwijk, die zaterdag centraal stond in Beste Zangers. Het programma, vaste prik op de zaterdagavond, is bezig aan zijn twaalfde seizoen en behoort nu tot het meubilair van de Nederlandse televisie. Voor wie het (om wat voor reden dan ook) nog nooit heeft gezien: elk seizoen komt een verschillende groep Nederlandse zangers bij elkaar. In iedere aflevering staat een van die zangers centraal. De andere zangers zingen dan liedjes voor diegene. Meestal uit het oeuvre van die ene zanger, of soms gewoon liedjes die hem of haar passen of dierbaar zijn. Omdat Samantha Steenwijk groot fan van haar is, zong Rolf Sanchez dus een liedje van Céline Dion. Henk Poort zong naar aanleiding van Steenwijks huwelijk met haar Daisy, Hazes’ heerlijke tranentrekker Wees Zuinig Op M’n Meissie.

Waarschijnlijk zal Beste Zangers het (helaas) nooit schoppen tot een Zomergasten-fragment. Het is verleidelijk om schamper te doen over het programma, het weg te zetten als lekker fout, tikkie ordinair, vol Hollandse smartlappen en vet schatergelach. Het broodje kroket onder de televisieprogramma’s. Maar daarmee doe je het tekort, want Beste Zangers is gewoon een van de beste programma’s op de Nederlandse televisie van dit moment. Muzikanten uit allerlei muziekstromingen die nieuwe interpretaties van elkaars liedjes ten gehore brengen, altijd met respect en bewondering voor de muziek en de artiest in kwestie. De zangers stellen zichzelf kwetsbaar op, herontdekken hun eigen talenten en verrassen vrijwel altijd (‘niet normaal’ is een veelgehoorde kreet).

Bovendien kan een deelname aan Beste Zangers liedjes of hele carrières nieuw leven inblazen. Zo scoorde Davina Michelle vorig seizoen een nummer 1-hit met haar interpretatie van Glen Faria’s Duurt Te Lang. Hetzelfde deed Maan met Kenny B’s Jij Bent de Liefde. Hoewel het wrang is dat deze twee liedjes pas de aandacht kregen die ze verdienden nadat er een Beste Zangers-sausje overheen was gegoten, laat het programma tegelijkertijd het grote publiek kennismaken met relatief – of totaal – onbekende muzikanten.

Los daarvan: het is ultieme feelgoodtelevisie: een optimistische aaneenrijging van opgebouwde spanning, emotionele ontlading en Neerlandse knallers, aangelengd met emmers vol tranen in een Xenos-decor met champagneflûtes en kaarsjes. Iedereen kan af en toe een beetje Spaanse Céline Dion in zijn leven gebruiken. Daarvoor hoef je de taal niet eens te begrijpen. Of, zoals Samantha Steenhuizen dat zo fraai verwoordde in de uitzending van zaterdag: ‘Ik heb er geen reet van verstaan, maar het kwam binnen tot aan mijn kruin.’