DOCUMENTAIRERECENSIECRIP CAMP

Het is een versleten woord, maar heus waar: Crip Camp is een inspirerende film ★★★★☆

Filmbeeld uit Crip Camp.Beeld Netflix

Crip Camp

Documentaire

Regie Nicole Newnham, James LeBrecht

Te zien op Netflix

American Factory was de eerste film die tot stand kwam onder de vlag van Higher Ground Productions, de nieuwe productiemaatschappij van Barack en Michelle Obama, die een deal hebben gesloten met Netflix. Geen slechte start, want de film won meteen een Oscar voor beste lange documentaire, en dat in een jaar dat For Sama de concurrent was. Nostalgie naar het Obama-tijdperk zal geholpen hebben,  maar het was ook echt een sterke film, die aangaf dat Higher Ground zich wilde richten op klassieke documentaires over de grote sociale vraagstukken van deze tijd.

Crip Camp, een film die op het afgelopen Sundance-festival in première ging en er de publieksprijs won – is de tweede documentaire van hetzelfde productiebedrijf. En ook deze film gaat ongetwijfeld hoge ogen gooien in het prijzenseizoen eind van het jaar, als dat ooit nog doorgaat.

Beeld uit Crip Camp van Nicole Newnham en James LeBrecht.

Crip Camp (‘Kamp kreupel’) was de bijnaam die de deelnemers zelf gaven aan Camp Jened in de Catskills, een ruig natuurgebied een paar uur buiten New York. Het was een zomerkamp voor gehandicapte jongeren. Het jaar was 1971 en de sfeer van Woodstock hing tussen de bomen. En, ook heel belangrijk, in Camp Jened werd alles gefilmd, inclusief de intense gesprekken die de jongeren met de begeleiders voerden. Daar wordt duidelijk dat het voor velen de eerste keer is dat ze bij hun ouders vandaan zijn en zich samen met andere lot- en leeftijdsgenoten ook voor het eerst niet alleen voelen. Het levert beelden op waar je niet onbewogen onder kunt blijven.

Regisseur van Crip Camp, James LeBrecht, was een van de jongeren in het kamp en hij volgt het spoor van de generatie uit Camp Jened naar het activisme van de latere jaren als de gehandicapten voor hun burgerrechten opkomen, een strijd om emancipatie die in de schaduw van andere burgerrechtenbewegingen is gebleven. De activisten, onder leiding van de geweldige en charismatische Judy Heumann, eisten gelijke behandeling, dat moest leiden tot toegankelijkheid van openbaar vervoer en publieke gebouwen – of zelfs maar trottoirs met afritten.

Het is een versleten adjectief, maar het mag weer triomfantelijk worden opgepoetst; Crip Camp is een inspirerende film, over enorm doorzettingsvermogen en vrolijke anarchie, geboren in een zomerkamp in 1971, toen een generatie jongeren erachter kwam wat gelijke behandeling echt zou kunnen betekenen.