Recensie Dance/elektronisch

Het is duidelijk: Blake is verliefd. En dat zullen we weten, op Assume Form (vier sterren)

Op het nieuwe album Assume Form van James Blake blijft de toonzetting optimistisch.

Albumhoes James Blake: Assume Form Beeld James Blake

Wat krijgen we nu, met James Blake? De man die een prachtig oeuvre opbouwde rond desolate eenzaamheid, én elektronische stemvervormingen en mistroostige keyboards, is duidelijk de oude niet. Het openingsnummer Assume Form, van zijn gelijknamige nieuwe plaat, begint nog vertrouwd met een bedompte piano en de uit duizenden herkenbare, breekbare stem van Blake, die langzaam omhoog kringelt op de thermiek van het verdriet. Maar dan verandert ineens de toon. Blake zingt: ‘I will be touchable, I will be reachable.’ Er dwarrelen strijkers binnen. Het is duidelijk: Blake is verliefd. En dat zullen we weten, op Assume Form.

Blake heeft de deuren van zijn studio geopend voor een paar verrassende samenwerkingen. De mooiste is die met de Spaanse zangeres Rosalía. In het haast klassieke duet Barefoot in the Park vieren de twee samen de liefde. Knap hoe Blake zijn hypergedetailleerde productie om Rosalía heen heeft gevouwen: haar onaards mooie stem komt schitterend uit naast een transparante, marimba-achtige percussie.

James Blake Beeld James Blake

De betovering wordt hier en daar verbroken, vooral door Blakes oefeningen in de hiphop. Nummers met Travis Scott en André 3000 zijn op zichzelf wel bijzonder, maar ze sturen de plaat een beetje het bos in. Mede dankzij de boemende bassen, de raps en vervormingen van de autotune, klinkt het Britse wonder van de elektronische ambientpop en songwritersdance hier ineens alledaags.

Gelukkig is de laatste albumhelft weer ‘classic’ Blake, al blijft de toonzetting optimistisch. In het raadselachtige jazzlied I’ll Come Too verkent Blake alle uithoeken van zijn stem en is hij dus weer ouderwets met zichzelf in gesprek. En in de pianoballade Don’t Miss It voegt Blake een vervreemdend en spookachtig trillertje aan zijn stem toe, waardoor je weer op het puntje van je stoel zit te luisteren. Wat een verbijsterend mooi nummer.

Dance/ Elektronisch

****

James Blake