Het hoertje is de ster van de avond

When you're smiling, when you're smiling, the whole world smiles with you. Het befaamde lied klinkt verrassend goed in Maastricht....

Het is een waagstuk om Mighty Aphrodite, de succesvolle film van Woody Allen uit 1995, op het toneel uit te brengen. De bewerkers, Léon van der Sanden en Annelore Kodde moeten hebben geworsteld met het fragmentarische script: in film kun je iets met een enkel beeld duidelijk maken, op toneel moet het verhaal met veel minder middelen aanspreken.

Dat fragmentarische zit het begin van de voorstelling dan ook behoorlijk in de weg. We worden midden in de handeling gegooid: een stel dat besluit een kind te adopteren, waarna de man op zoek gaat naar de echte moeder die tot zijn verbazing een pornoster is en een hoer. Tussen die twee ontstaat een bijzondere band.

Intussen levert een koor commentaar, dwars door de handeling heen. Ze adviseert, stelt vragen en waarschuwt de hoofdpersoon, Lenny. Eerder dan een Grieks koor, is ze een achtergrondkoortje dat ook dienst doet bij de liedjes waarmee de voorstelling is doorspekt.

Aanvankelijk lijken de acteurs hooguit de film na te spelen. Halverwege nemen de bewerkers meer vrijheid en ontstaan er typisch theatrale vondsten, zoals de pooier van het hoertje die wordt verbeeld met een buikspreekpop.

De spelers stappen moeiteloos in en uit hun rol: ze spelen een scène en richten zich even later rechtstreeks tot de zaal. Tegen het eind vult een verteller als voice-over de gaten tussen de fragmenten op. Dat zou in het begin ook welkom zijn. Nu duurt het te lang voordat we betrokken raken bij de wederwaardigheden van deze mensen.

Dat de spelers op onverwachte momenten uitbarsten in een lied leidt net als in de film tot de nodige ironie. Die relativerende toon krijgen de acteurs op het toneel pas gaandeweg te pakken. Dan wint ook Lenny (in de film Allen zelf) aan geloofwaardigheid: Herman van de Wijdeven is op zijn eigen manier aangenaam onbeholpen. Maar Margien van Doesen als het hoertje is de ster van de avond. Brutaal, ontwapenend en recht door zee. Een hele prestatie om de Oscar-winnende Mira Sorvino uit de film te evenaren.

Marian Buijs


T/m 29 oktober (www.hetvervolg.nl).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.