Column Floortje Smit

Het hedendaagse filmaanbod lijkt soms een perpetuum mobile van sequels, prequels, remakes en reboots

Fast & Furious Hobbs & Shaw

‘Er zijn beroemde mensen – ik noem geen namen – die The Princess Bride willen remaken.’ Dat zei Sony-baas Tony Vinciquerra in een profiel over producent Norman Lear in vaktijdschrift Variety.

Een tussenzinnetje in een langer citaat was het, maar bij de combinatie van de woorden ‘The Princess Bride’ en ‘remake’ trok bij velen prompt een rode waas voor de ogen. Wat?! Nee! ‘Er zijn te weinig perfecte films op de wereld’, aldus Princess Bride-acteur Cary Elwes. ‘Het zou zonde zijn om deze te ruïneren.’ Tegenspeelster Jamie Lee Curtis was ook geschokt en acteur Seth Rogen liet desgevraagd weten dat hij het niet zou dúrven, die geliefde cultklassieker uit 1987 onder handen nemen. Sommige dingen zijn heilig. 

Voor alle duidelijkheid: er is vooralsnog geen sprake van een Princess Bride-remake. Vinciquerra zei alleen dat daar interesse voor is, van buitenaf. En dat is geen verrassing, want de powers that be in Hollywood grasduinen gretig in de filmgeschiedenis om te zien of daar nog iets te halen valt. Het hedendaagse filmaanbod lijkt soms een perpetuum mobile van sequels, prequels, remakes en reboots; de verwoede blockbusterkijker leeft in een liveversie van Groundhog Day, al kun je dat beter niet opmerken, want de gieren hebben die film nog niet (openlijk) op de korrel en je moet geen slapende honden wakker maken.

Wel in het nieuws de afgelopen twee(!) dagen: regisseur Todd Philips staat niet onwillig tegenover een vervolg op The Joker, de originele Ghostbusters-acteurs zullen weer te zien zijn in een threequel, een nieuwe Star Wars-serie laat nog eventjes op zich wachten, de Terminator-franchise moet volgens regisseur Tim Miller het vertrouwen van de fans weer terug zien te winnen, enzovoorts.

Door It 2, The Lion King en Rambo V zou een tijdreiziger met de bioscoopagenda van deze week in handen niet eens merken dat hij in 2019 zit, verzuchtte iemand laatst al op Twitter. Maar goed, klagen over de onoriginaliteit van Hollywood is al net zo voor de hand liggend als het bestaan van plannen voor een vervolg op de remake van Aladdin. Helpen doet het niet, zolang iedereen en zijn moeder naar de bioscoop blijft gaan voor The Fast and The Furious elfendertig. De reden voor de sequelitis is namelijk simpel: voor hun voortbestaan leunen filmstudio’s tegenwoordig vooral op een handvol extreem dure films, en die móéten dan ook een succes worden. Oud materiaal dat werkt, dat is veilig.

Maar er gloort hoop. Deze week bleek Hustlers, een slimme film over strippers met Jennifer Lopez, plots een enorme hit. Hét bewijs dat het bestaat, een groot publiek voor een grotemensenfilm met een origineel script.

Als elke acteur die zijn wenkbrauwen fronst bij het Princess Bride-nieuws nu eens weigert om afgestofte scripts te verfilmen, uit principe, kunnen we het systeem misschien met zijn allen opblazen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden