BladHet grote Suriname-magazine

Het grote Suriname-magazine brengt de voormalige kolonie dichter bij Nederland

Wat is lezenswaardig deze week? Een magazine als aanvulling op De Grote Suriname-tentoonstelling bijvoorbeeld.

null Beeld

Het is niet alleen De grote Suriname-tentoonstelling in De Nieuwe Kerk in Amsterdam (aanrader trouwens, en verlengd tot 1 maart) die dezer dagen de voormalige kolonie een stuk dichter bij Nederland brengt. Ook de prijzige glossy (€ 19,95) die naar aanleiding van de expositie is verschenen, Het grote Suriname-magazine, doet dat.

Nieuw is het niet, een tijdschrift dat een tentoonstelling ondersteunt. Een goed idee is het nog steeds wel, een magazine dat niet zoals de klassieke catalogus letterlijk nakauwt wat er te zien is, maar iets extra’s biedt. Het magazine doet dat onder meer met interviews met vijf Surinaamse Nederlanders, BN’ers uit alle geledingen: media (Simone Weimans en Humberto Tan), muziek (Kenny B), sport (Gregory Sedoc) en cabaret (Jörgen Raymann).

Vanzelfsprekend blijft een van de grote thema’s van de tentoonstelling, de slavernij, in het magazine niet onbesproken. Over het taalgebruik is door de makers vermoedelijk lang gediscussieerd. Uit een toelichting: ‘Het gebruik van enkele termen in deze catalogus vraagt om uitleg, ook omdat er nu veel discussie is over de terminologie rondom het Nederlandse koloniale verleden.’

Er is onder meer gekozen voor wit in plaats van blank. ‘Dit is als vanzelf al de gebruikelijke term geworden, waartegen nauwelijks meer bezwaar bestaat.’

Het grootste dilemma leverde ook een eigentijdse variant op. Gekozen is, zo schrijft de redactie, ‘voor slaafgemaakte in plaats van slaaf, met de kanttekening dat een aantal auteurs daar principiële bezwaren tegen heeft, en dat wij hun daarin tegemoet zijn gekomen.’

Jörgen Raymann en Kenny B gebruiken in hun interviews het woord ‘slaaf’. Hun opvattingen daarentegen zijn uiteenlopend.

Raymann: ‘Weet je wat mij het meest irriteert? Dat is het slachtofferschap dat je bij zwarte mensen ziet. Nog steeds. Ik begrijp dat er pijn is over wat er is gebeurd, maar hou dáármee op. Jij hebt nooit de zweep tegen je rug gevoeld.’

Kenny B vindt het zijn plicht om correct over de geschiedenis te vertellen. ‘Hoe komt het dat specifiek donkere mensen die uit de slavernij voortgekomen zijn niet zo welvarend zijn? Dat komt gewoon doordat ze 150 jaar geleden nog slaven waren en dat in de slavernij veel dingen zijn gebeurd om mensen te breken (…) Daardoor is een heel groot trauma ontstaan.’

Het magazine is lang niet overal zwaar op de hand. Kleurrijke tekeningen en foto’s zorgen voor lichtheid. Zonder twijfel is Suriname voor Nederland het onbekendste bekende land. In wat Cathelijne Broers, directeur van De Nieuwe Kerk, ‘een meerstemmige autobiografie’ noemt, met Surinamers die hun eigen verhaal vertellen, is rijkelijk veel samengebracht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden