Column

Het grote namen noemen in het theater is weer begonnen

Wekelijks nemen de cultuurspecialisten van de Volkskrant stelling in de wereld van film, muziek, theater of beeldende kunst. Deze week: Hein Janssen.

Ruth Janssen vertrekt als artistiek directeur bij het Holland Festival. Beeld anp

Niets leukers om het nieuwe theaterjaar te beginnen dan met een rondje namen noemen. Namen van mogelijke directeuren, intendanten dan wel artistiek leiders van een aantal theatergroepen en instellingen die binnenkort onbemand zullen zijn. Wie wordt de nieuwe artistiek directeur van het Holland Festival (Ruth Mackenzie gaat daar weg), wie gaat NTGent redden (Johan Simons gaat daar weg), wie volgt Pierre Audi op bij de Nationale Opera en Ballet, en vooral: wie wordt de grote baas van het op te richten Theater Amsterdam?

Gisteren werd bekend dat de Stadsschouwburg Amsterdam en Toneelgroep Amsterdam (TGA) een fusie overwegen. Gebouw en groep zullen samenvloeien en het ligt voor de hand dat aan het hoofd daarvan een algemeen directeur komt te staan. Melle Daamen is vorig jaar uit Amsterdam naar Rotterdam vertrokken en zal niet terugkeren.

TGA-baas Ivo van Hove zelf is groot voorstander van zo'n fusie, maar het lijkt vrijwel onmogelijk dat hij deze nieuwe functie kan combineren met al zijn buitenlandse activiteiten. Zijn tweede man, Wouter van Ransbeek, barst van de gezonde ambitie en ligt goed bij beide partijen. Maar een gedroomde kandidaat is ook Annet Lekkerkerker, nu zakelijk directeur van het Holland Festival en eerder op deze plek al genoemd als opvolger van Melle Daamen. Zij zou net zo goed het straks gefuseerde megatheater op het Leidseplein kunnen leiden. Dat zou dus alvast één zorg minder zijn.

Audi wordt ongetwijfeld opgevolgd door een operagrootheid uit het buitenland, of door Ted Brandsen, nu directeur van het Nationale Ballet. Maar in het Muziektheater zijn Opera en Ballet ook al gefuseerd en Brandsen weet volgens mij net zoveel van aria's als van pirouettes.

Over NTGent kunnen we kort zijn: geen idee wie de kar daar straks gaat trekken. Simons vertrekt voortijdig omdat de toekomstige subsidies voor zijn grote internationale plannen bij nader inzien ontoereikend zijn. De twee andere grote Vlaamse theatermakers, Guy Cassiers en Luk Perceval, hebben vooralsnog goed onderdak gevonden, in Antwerpen en Brussel. Misschien moet in Gent acteur Wim Opbrouck de boel weer in eigen hand gaan nemen. Voor Simons' terugkomst was hij al een soort leider, die van NTGent een 'Huis van Spelers' maakte, en dat was in die tijd een succesvol gezelschap. Of misschien neemt een stel jonge honden de boel daar over. Moeten ze meteen de ramen eens flink open zetten, want in de Gentse schouwburg hangt al jarenlang een irritante rioollucht.

Het meest ongewis is wie de nieuwe baas van het Holland Festival wordt. Om de opvolging van Ruth Mackenzie soepel te laten verlopen, zal dat later dit jaar zo ongeveer beklonken moeten zijn. Het kan alle kanten op, van gevestigde namen als Guy Cassiers, Johan Simons en Guy Joosten tot avontuurlijker keuzen als die voor buitenlandse theatermakers: Simon Stone of Thomas Ostermeier bijvoorbeeld. Maar het zal wel weer een volkomen onbekende worden, zoals ook Mackenzie dat was. Voordat we haar goed en wel in ons hart kunnen sluiten, is ze alweer foetsie.

Over een jaar zullen de kussens weer zijn opgeschud, zit iedereen op zijn plek en gaat de show gewoon verder. Zoals altijd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden