Het Glazen Huis staat er weer - Serious Request in 10 wetenswaardigheden

Het is een onmiskenbare kersttraditie geworden, Serious Request van radiozender 3FM. Vanavond duiken drie deejays voor de tiende keer in het Glazen Huis, ditmaal in de Friese hoofdstad Leeuwarden. You love it, or you hate it. Hoe dan ook, we zetten de feiten rond dit succesnummer op een rij.

Beeld anp

1) Diarree
Dit jaar is het de beurt aan Giel Beelen, Coen Swijnenberg en Paul Rabbering. Ze vragen aandacht voor kinderen die onnodig sterven aan de gevolgen van diarree, onder het motto 'Let's Clean this Shit up'. De actie is wederom in samenwerking met het Rode Kruis. De actie vanuit Leeuwarden is eigenlijk al weken bezig. Inmiddels zijn er volgens 3FM al zo'n 2600 acties aangemeld. Dat is meer dan vorig jaar. Toen werd een bedrag van ruim 12 miljoen euro binnengehaald voor de bestrijding van babysterfte.

2) Succes
De actie is jaarlijks een groot succes op zowel radio, tv als internet. Jaarlijks bereikt de actie ruim 12 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder; 84 procent van alle Nederlanders. In 2011 was dit 82 procent. De bekendheid van de inzamelingsactie in 2012 is toegenomen tot 88 procent. Rogier Bruggeman van mediabureau Zigt zegt dat 3FM dankzij Serious Request in de week voor Kerst de nummer 1 is onder de radiostations: 'Het is ook één van de weinige perioden dat de radiozendtijd voor adverteerders helemaal uitverkocht raakt.'

3) Kritiek
Zit er een houdbaarheidsdatum aan Serious Request? De stortvloed aan marketingacties van grote bedrijven en de carnavaleske sfeer rond het huis zouden volgens critici de inzamelingsactie geen goed doen. Toch denkt zendermanager Wilbert Mutsaers dat het publiek nog lang niet is uitgekeken: 'Het is een polsslag die je moet volgen. In Engeland heb je al jarenlang Red Nose Day en de cijfers wijzen nog altijd uit dat mensen er niet op zijn uitgekeken. Ik verwacht ook niet dat dit hier snel gebeurt.'

4) Concept
Het radioconcept met vastende dj's in een Big Brother-achtig huis is in 2004 bedacht door Radio 2-dj Jan Willem Roodbeen. Het Glazen Huis werd voor het eerst gebruikt in december 2004, in Utrecht, en betekende in zekere zin de wedergeboorte van de toen nog kwakkelende jongerenzender 3FM. Commerciële concurrenten 538 en Sky deden het in die tijd veel beter. Serious Request bleek na een rustig begin - het publiek in Utrecht wist de dj's nog niet echt te vinden - uiteindelijk een schot in de roos. De opbrengst van de allereerste editie van het goededoelenevenement was 915.955 euro, veel meer dan verwacht. In het Glazen Huis van 3FM, dat in de conceptversie nog Glazen Kas heette (wegens de soapserie die toen werd uitgezonden onder de titel Het Glazen Huis), zaten in die week dj's Claudia de Breij, Wouter van der Goes en Giel Beelen.

5) Giel en Gerard
Giel Beelen was er dus vanaf het begin bij. Met dit jaar erbij zat hij er al acht keer in; een record. Gerard Ekdom, die dit jaar overslaat, zat zeven keer in het Glazen Huis.

Beeld 3FM
Beeld anp
Beeld anp
Beeld anp

6) Vrouwen
Serious Request blijkt sowieso een behoorlijke mannenaangelegenheid. Slechts twee vrouwen wisten ooit een plekje in het Glazen Huis te bemachtigen: Claudia de Breij in de eerste editie, en Annemieke Schollaardt in de editie van 2009.

7) Stille ramp
Samen met het Rode Kruis zoekt 3FM jaarlijks een doel voor de opbrengst van de actie. Het gaat vaak om een zogeheten 'stille ramp'. In 2004 ging het geld naar Darfur in Soedan: 'Jouw druppel op een gloeiende plaat', luidde het motto. In 2011 waren het moeders in oorlogsgebieden ('This one's for mama') en vorig jaar luidde het thema 'Let's hear it for the babies'. Het geld ging via het Rode Kruis naar miljoenen baby's die hulp nodig hebben om te kunnen blijven leven.

8) BN'ers
Tijdens de week blijven verschillende bekende Nederlanders een nachtje slapen. Nou ja, van slapen komt vaak weinig. Gedurende de nachtelijke uren wordt van alles gedaan om de nachtbrakers - vaak stappende studenten - wakker te houden en hen de portemonnee te laten trekken. Dit jaar hebben Dennis Weening, Jacqueline Govaert, Laura Jansen, Geraldine Kemper, Jan Smit, Anna Drijver en André Kuipers toegezegd.

9) Steden
Burgemeesters zien in het Glazen Huis inmiddels een perfecte marketingactie voor hun stad. De eerste drie edities waren nog in Utrecht, maar in de jaren daarna werd steeds een andere stad uitverkoren. Van Groningen tot Breda en van Leiden tot Enschede vorig jaar. Volgend jaar is de actie in Haarlem. Zelfs de locatie van 2015 is al bekend: Heerlen.

10) Anthems
De basis van Serious Request blijft het aanvragen van plaatjes voor geld, de requests. En ieder jaar groeit één van de meest aangevraagde platen uit tot 'anthem'. Nummers waar de dj's kracht uit halen als ze het door slaapgebrek of honger even niet meer zien zitten, zoals It Gets Better van Ryan Shaw, Hello van Martin Solveig, Ode to the Bouncer van de Studio Killers en vorig jaar de kraker Scream & shout van Britney Spears en Will-i-am. Voor dit jaar zet dj Coen Swijnenberg vast al zijn kaarten op Eat, Sleep, Rave, Repeat, de huidige single van Fatboy Slim & Riva Starr Ft. Beardyman.

Woensdagavond 18 december tussen 20.30 en 20.45 uur sluit olympisch en wereldkampioen turnen Epke Zonderland de deur van het Glazen Huis op het Wilhelminaplein in Leeuwarden achter dj's Giel Beelen, Coen Swijnenberg en Paul Rabbering. De Britse band Bastille staat op het podium en doet de dj's muzikaal uitgeleide. De uitzending is te horen op 3FM en te zien op Nederland 3. De registratie van de rest van de week is te zien op 3fm.nl, speciale kanalen van Ziggo en UPC en op het digitale kanaal 101-TV. Overdag zendt Nederland 1 beelden van de actie uit.

Beeld anp
Beeld anp
Beeld anp
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden