Het gevaar van exploderende vullingen

Dat de wereld onder water fascinerend is, weten we al sinds Jacques Cousteau. En anders wel sinds de bioscoophit Finding Nemo....

'Doen!', zo schreeuwen de duikbladen de lezer toe in de kiosk.

Sinds deze week zijn er daar twee van: Duiken bestaat al vijftien jaar, maar nieuw is Duikmagazine. Het is het vervolg op de Duikkrant, die de afgelopen drie jaar gratis werd aangeboden in speciaalzaken. Nu ligt het op tijdschriftformaat met glimmend papier in de kiosk – tegen betaling, maar met tweemaal zoveel inhoud, aldus hoofdredacteur Cees Langmuur. Tijd voor een vergelijkend warenonderzoek.

De fotografie is in beide bladen dik in orde – aar dat is een koud kunstje met al die exotische zonnebaarzen en zeekoralen.

Duiken heeft een heldere formule, voor iedereen die ook maar enige aanvechting voelt om de wereld onder water te verkennen. Het tweemaandelijkse Duikmagazine daarentegen is diffuser waar het gaat om de doelgroep. De onzekerheid blijkt al uit de lezersenquête die in het nieuwe blad zit. Aan de vragen te oordelen (hoe oud bent u, hoe vaak duikt u, met welk cijfer beoordeelt u Duikmagazine) tasten de makers van het blad behoorlijk in het duister over de identiteit van hun eigen lezers.

Duikmagazine is een blad 'voor en door duikers', en in het simpele woordje 'door' schuilt een basalevergissing. Duikers zijn geen schrijvers, dat geldt al helemaal voor de twee medici die de rubriek 'DuikMedisch' voor hun rekening mogen nemen. Onder de weinig wervende kop 'Hyperbare zuurstoftherapie 2004' komen zij met ondoordringbaar proza vol 'anaerobe kiemen', 'longbarotrauma's' en 'arteriosclerotische patiënten'. Een verklarende woordenlijst zou niet misstaan.

Duiken is een 140 pagina's tellend maandblad. Het blad bulkt van de advertenties – voor de duikfanaat een meerwaarde boven Duikmagazine. De verhouding tot de adverteerder is wel een puntje van zorg: het is in het door en door vercommercialiseerde tijdschriftenvak een ouderwetse constatering, maar in Duiken lijkt de afstand tot de adverteerder wel erg kort. Niet alleen bevat het blad advertorials (waar het dan tenminste nog boven staat vermeld), ook elders ontbreekt een kritische toon goeddeels. De reisreportages over Franse, Spaanse en Filipijnse kustplaatsen eindigen in jubelende conclusies, in de rubriek 'Produktinfo' kan de importeur van Hunter PRO-CBX 450-duikpakken tevreden vaststellen dat hij blij is met de positieve reacties die de Duikenlezers elders geven.

Duiken gaat maandelijks vergezeld van een themabijlage, ditmaal over veiligheid. Een oneindige, maar zinnige aaneenschakeling van de gevaren die de sport kent. We leren dat drugsgebruik zich nogal slecht verhoudt met diepzeeduiken, en dat de noodvullingen in een kies beneden de twintig meter onder water kunnen exploderen. En hadden we al stil gestaan bij de risico's van overdruk in de longen, de 'stikstofnarcose', en microscopisch kleine stikstofbelletjes in de bloedbaan die onder water hoofdpijn, spraakstoornissen en verlammingen kunnen bezorgen?

Elders waarschuwt Duiken nog voor moordlustige nijlpaarden, krokodillen en witte haaien die het duikerspad kunnen kruisen. Alleen al voor zoveel eerlijkheid wint Duiken het in de vergelijking met Duikmagazine.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden