Filmrecensie Hotel Mumbai

Het gevaar komt snel dichterbij in de zenuwslopende, bijzonder gewelddadige thriller Hotel Mumbai ★★★☆☆

Je kunt je afvragen wat het voor zin heeft om onafgebroken te worden ondergedompeld in het reële leed van anderen, terwijl je na afloop je jas aantrekt en naar buiten loopt.

Al snel raakt het marmer van het weelderige hotel besmeurd met bloed.

Buiten, in de met mensen en verkeer volgepropte straten van Mumbai, ogen de beelden schokkerig en gruizig. Binnen, in het weelderige Taj Mahal Palace & Tower Hotel, gedraagt de camera zich net zo beheerst als de bedienden; het kleurenpalet blijft zacht, de soundtrack keurig kalm. Een surrealistische tweedeling. Terwijl buiten moslimterroristen dood en verderf zaaien, lijken in het hotel geen grotere zorgen te bestaan dan de dieetwensen van de vipgasten.

Maar het gevaar komt snel dichterbij, in de zenuwslopende, bijzonder gewelddadige thriller Hotel Mumbai. De suites en trappen van het hotel raken bezaaid met lijken. Bloed op het marmer. Onbewogen schietende mannen, als betrof het de routineuze verdelging van een insectenplaag.

Speciale commando's

Achtenzestig uur duurden de aanslagen die Mumbai op 26 november 2008 in een oorlogszone veranderden. De Grieks-Australische schrijver-regisseur Anthony Maras en coscenarist John Collee, die voor hun script spraken met vele overlevers en getuigen van de aanslagen, concentreren zich voornamelijk op de chaos in en rond het Taj Mahal Palace & Tower. Op het onvermogen van de lokale politie, het eindeloze wachten op de speciale commando’s uit New Delhi.

Daarbij verdeelt Hotel Mumbai de aandacht zeer efficiënt over de talrijke personages, veelal gebaseerd op mensen die bij de aanslag in het hotel aanwezig waren. Een heroïsche ober (Dev Patel). Een lief Iraans-Amerikaans echtpaar (Nazanin Boniadi en Armie Hammer). Een Russische ex-legerofficier (Jason Isaacs). Zelfs de terroristen, amper volwassen knullen die via oortjes door hun commandant worden opgezweept, krijgen (iets van) een gezicht. Voortdurend schakelend van de kamers naar de keuken, de gangpaden of het restaurant waar gasten zich hebben verschanst, weet Maras de spanning tot op het ondraaglijke op te voeren. Hotel Mumbai voelt alsof je er zelf bij bent.

Nachtmerrie

Dat slaat natuurlijk eigenlijk nergens op, bij een gestroomlijnd verslag van een nachtmerrie die bijna drie dagen standhield en die voor buitenstaanders in essentie onbevattelijk blijft. Je kunt je dan ook afvragen wat het voor zin heeft om onafgebroken te worden ondergedompeld in het reële leed van anderen, terwijl je na afloop je jas aantrekt en naar buiten loopt. Dezelfde vraag die ook al werd opgeroepen door eerdere terreurthrillers, van Paul Greengrass’ United 93 (2006) tot Erik Poppes Utøya 22. juli (2018).

Het antwoord is wellicht ook hetzelfde, al haalt het soms te makkelijk op effect azende Hotel Mumbai het niet bij die voorgangers. Misschien dat nieuwsberichten over de recente aanslagen in Sri Lanka minder abstract worden. Of dat je tijdens het kijken weer eens terdege beseft: terroristen zouden nu ook gewoon de bioscoopzaal kunnen binnenstormen.

Hotel Mumbai

Thriller

★★★☆☆

Regie Anthony Maras.

Met Dev Patel, Nazanin Boniadi, Armie Hammer, Jason Isaacs, Anupam Kher, Suhail Nayyar, Manoj Mehra, Dinesh Kumar, Amriptal Singh, Kapil Kumar Netra, Tilda Cobham-Hervey.

123 min., in 60 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden