Het Gesprek doet het voor de lol

‘Ja, er wordt al veel geouwehoerd op de televisie, maar alleen maar in korte soundbites en kwinkslagen. Echte gesprekken zie je bijna nooit, behalve dan in Zomergasten’....

Jean-Pierre Geelen

Hoewel aanvankelijk gebracht als digitale zender, is Het Gesprek via de kabel door heel Nederland te zien. De plek op die kabel verschilt per woonplaats en kabelmaatschappij, dus dat wordt zoeken (bijvoorbeeld op het kanaal van de homeshoppingzender LiveShop), en anders is er altijd nog de website www.hetgesprek.nl, waarop de programma’s 24 uur per dag te zien zijn.

Het aanvangprogramma klinkt veelbelovend. Vanavond om 19.00 uur spreken Frits Barend en Ruud Hendriks een uur lang met de momenteel regerende Matthijs van Nieuwkerk, Jeroen Pauw en Paul Witteman over ‘praten op televisie’.

Een uur later interviewt schrijver Kluun zijn tegenpool Harry Mulisch over literatuur en de verschillen en overeenkomsten tussen beide schrijvers. Vervolgens spreekt KRO-presentator Sven Kockelmann met minister Maxime Verhagen en 22.00 uur volgt een liveverslag vanuit Paradiso, waar de nieuwe zender zijn lanceringsfeest houdt.

Of het gaat lukken, weet Sauer natuurlijk ook niet zeker. Maar: ‘Als we met een zender geld hadden willen verdienen, hadden we veel gemakkelijker in sport of entertainment kunnen stoppen. Hiermee steken we onze nek uit, met onbekende afloop. Toen CNN begon, trok ook de hele wereld zijn schouders op over een nieuwszender; nu is CNN niet meer weg te denken.’

Interviewers van dienst zijn onder anderen Leon de Winter, Theodor Holman, Huub Stapel, Felix Rottenberg, Jan Marijnissen, Jessica Durlacher, Max Westerman en Lousewies van der Laan. Sauer heeft al een aantal interviews bekeken, en hij verzekert: ‘Zeker vijf interviews gaan de komende weken nieuws opleveren’. Onder meer het gesprek met dichter Bart Chabot (‘Al honderden keren geïnterviewd, maar nooit op deze manier’) valt in die categorie, volgens Sauer.

Nieuws is noodzakelijk, want geld voor grote pr-campagnes is er niet. Adverteerders zijn er genoeg, zegt Sauer: ‘Alle ruimte is verkocht, weliswaar voor lagere prijzen dan andere omroepen vragen, maar wij moeten ons ook nog bewijzen’. Onder meer KPN en de biermerken Heineken en Brand horen tot de adverteerders.

De kosten van de zender, uit eigen zak bijeengebracht door de initiatiefnemers, bedragen zo’n 1,5 miljoen euro per jaar. Sauer: ‘Na drie jaar hopen we toch minstens quitte te spelen, maar het gaat ons niet om het geld. Wij doen dit voor de lol.’

Enkele weken geleden leek oud-kompaan Pieter Storms toch nog roet in het eten te gooien, door voor 2,5 miljoen euro beslag te laten leggen op de huizen van Frits Barend en Ruud Hendriks. Volgens Storms is zijn idee gestolen.

Sauer: ‘Het stelt niets voor. Beslag laten leggen, is vooral een symbolische actie. Nu heeft Storms drie maanden om er een zaak van te maken. We hebben nog niets gehoord.’

De zaak heeft er wel toe geleid dat een potentiële medefinancier even afwacht of hij wel ‘instapt’. Ton aan de Stegge, oud-topman van Telfort en uitgever PCM, wil de afloop van deze ‘complicerende factor’ nog even aanzien, alvorens hij beslist om al dan niet mee te doen aan Het Gesprek.

Jean-Pierre Geelen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden