TheaterrecensieLiefdesles

Het genrevervagende Liefdesles is verrassend spannend theater ★★★★☆

Op slinkse wijze weet het stuk de sfeer van licht naar zeer grimmig om te buigen.

Scene uit LiefdeslesBeeld Annemieke van der Togt

Het leuke aan Liefdesles, een nieuw toneelstuk van Nhung Dam en Koos Terpstra, is dat het vooraf een huwelijksdrama lijkt, het eerste halfuur aandoet als een komedie en dan overgaat in een thriller. Achteraf heb je geen idee in wat voor genrehokje je dit verhaal moet passen. Als Liefdesles een film was geweest, zou je het bij gebrek aan een beter woord een speelfilm noemen. Als toneelvoorstelling, geproduceerd door Hummelinck Stuurman Theaterbureau, is het bovenal een verrassend spannend, origineel en lekker vlot gespeeld verhaal.

De opzet is verfrissend simpel. Vier acteurs spelen twee echtparen. Yara Alink en Kees Boot zijn relatietherapeut en psychiater. Nhung Dam en Stefan Rokebrand zijn hun patiënten. Er staan slechts een grote bank en wat stoelen op het toneel. Dit is de therapiekamer, waar de meeste gesprekken plaatsvinden. Zodra ze beginnen te spelen, kondigen Alink en Boot op vrolijke toon aan dat ze gaan laten zien hoe hun gelukkige relatie abrupt tot een einde kwam. Wat dan volgt is een serie plotwendingen, waarvan sommige echt onverwacht zijn.

De regie (ook Koos Terpstra) weet de lichte toon van het begin (met dansjes, veel glimlachen en gekke patiëntenverhalen) om te buigen naar een veel grimmigere situatie. Dan gaat het opeens over misbruik, zelfmoord en ijskoude geldingsdrang. Uiteindelijk stellen de makers de vraag: kun je iemand ooit echt kennen? En ook: moet alles wat mensen verborgen houden uitkomen, ook als die kennis alleen verliezers oplevert? De twee echtparen zullen die vragen op verschillende manieren beantwoorden. Dit is aangenaam, slinks theater.

Liefdesles

★★★★☆

Van Nhung Dam en Koos Terpstra, door Hummelimck Stuurman Theaterbureau, regie Koos Terpstra, met Nhung Dam, Stefan Rokebrand, Yara Alink en Kees Boot.