Het gaat goed met jazz in Nederland: een even afwisselend als avontuurlijk programma op Jazzfest Amsterdam

Dat jazz bloeit in Nederland was te zien op de zevende, uitverkochte editie van Jazzfest Amsterdam. Achthonderd bezoekers kregen een mooie staalkaart van wat er hier te lande zoal aan jazz en geïmproviseerde muziek gespeeld wordt.

Becca Stevens op Jazz Fest Amsterdam.Beeld Eric van Nieuwland

Het gaat goed met de jazz in Nederland. Niet alleen is de variatie in het aanbod steeds groter, ook het ­publiek verjongt zich. Een tendens die door een paar Amsterdamse muzikanten al zeven jaar geleden tot het inzicht leidde dat er best eens een jaarlijks festival mocht komen met een focus op vooral nationaal talent.

En op muzikanten die bij voorkeur in voor hen nieuwe bezettingen zouden spelen, om het voor hen en ook het publiek spannend te houden. Dat festival kwam er, en beleefde zaterdag in de bioscoopzalen van het Amsterdamse Studio/K inmiddels de zevende, uitverkochte editie.

Jazzfest Amsterdam (****)
Studio/K, Amsterdam, 17 maart.

Lekker binnenkomen

Er waren optredens van min of meer gevestigde namen als saxofonisten Jasper Blom en Ben van Gelder, maar door hen niet met hun eigen vaste band te presenteren, bleef ook voor wie regelmatig de jazzpodia afgaat de nieuwsgierigheid geprikkeld.

Het was 's middags meteen lekker binnenkomen met de muziek van de Jazzband van het Amsterdamse Conservatorium. Onder leiding van de Amerikaanse dirigent/gastdocent Justin DiCioccio speelde de bigband een mooie selectie West Side Story-muziek van Leonard Bernstein. Er kwamen een paar solisten voorbij van wie je zeker weet dat je daar nog meer gaat horen.

Elegant

Wie weet zat er een nieuwe Jesse van Ruller of Joris Roelofs tussen. Deze ­gitarist en klarinettist stonden later op de avond met hun Chambertones geprogrammeerd met zangeres Becca Stevens. Een noviteit, want het slagwerkloze trio had nog nooit samen met de Amerikaanse zangeres het podium gedeeld. Het werd een prachtig uitgebalanceerd geheel. De natuurlijke fluweelzachte stem van Stevens in combinatie met Roelofs' basklarinet. Standards werden afgewisseld met Stevens' eigen fraaie liedjes. Heel elegant, en toch een steeds knap van kleur verschietend klankbeeld.

En zo pakten er meer nieuwe combinaties goed uit. Het was even aftasten tussen Jasper Blom en het trio van de Duitse pianist Pablo Held, maar de saxofonist wrong zich af en toe lekker tussen dit goed op elkaar ingespeelde trio.

Meeslepende solo's

Samenspelen doet het trio Under The Surface van drummer Joost Lijbaart al een paar jaar. Samen met gitarist Bram Stadhouders en zangeres ­Sanne Rambags verzorgde Lijbaart misschien wel het mooiste optreden. De combinatie van serene, vaak woordloze zang met abstracte gitaarakkoorden en breed uitwaaiende drumpartijen leverde een adembenemend geluid op. Een genot ook om te zien hoe er in opperste concentratie geïmproviseerd werd.

Maar ruimte voor even gewoon een lekker jazzkwartet was er ook. De set van Bruno Calvo leek een ode aan het klassieke, pianoloze kwartet van saxofonist Ornette Coleman. De Spaanse trompettist Bruno Calvo bleek in altsaxofonist Ben ven Gelder precies de juiste partner getroffen te hebben. Mooi klonken de samengeblazen thema's, meeslepend waren de solo's.

En zo kreeg je in een uur of acht zaterdag een even afwisselend als avontuurlijk jazzprogramma voorgeschoteld. Dat er af en toe een kleine tegenvaller was, zoals het in te saai impressionisme hangende optreden van pianist Wolfert Brederode en gitarist Raphael Vanoli, deed niks af aan de algehele gemoedelijkheid. Hooguit klonk het allemaal wat te gemoedelijk. Een beetje meer kabaal en improvisaties die echt schuren, kan Jazzfest Amsterdam best gebruiken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden