Nieuws Venetië

Het filmfestival van Venetië biedt in elk geval al twee uitstekende films over vrouwen

De competitie te Venetië mag wat weinig vrouwelijke regisseurs tellen (één), er zijn wel uitstekende films óver vrouwen. Zoals de onorthodoxe kostuumkomedie The Favourite van Yorgos Lanthimos of Roma van Alfonso Cuarón, die zijn jeugd in Mexico verfilmde vanuit het gezichtspunt van zijn kindermeisje.

De cast en regisseur van The Favourite op de rode loper. Van links naar rechts: Nicholas Hoult, Emma Stone, Yorgos Lanthimos, Olivia Colman en Joe Alwyn. Beeld EPA

Zijn nieuwe film The Favourite is geen reactie op #MeToo, benadrukt Yorgos Lanthimos. ‘Ik was er ver daarvoor al mee bezig. Maar drie vrouwelijke hoofdpersonages in één film zie je niet zo vaak, dat klopt. En meestal worden vrouwen geportretteerd als huisvrouwen of lustobjecten. Onze kleine bijdrage is hoe wij ze laten zien: gecompliceerd, schitterend en afgrijselijk – zoals elk menselijk wezen.’

De 45-jarige cineast, bekend om zijn absurde en gruwelijke komedies (o.a. Dogtooth, The Killing of a Sacred Deer), wilde ook eens een Brits kostuumdrama maken. ‘Want dat had ik nog nooit gedaan.’ Al is er weinig conventioneel aan The Favourite: een grotesk, deels op feiten gebaseerd, anachronistisch portret van de 18e-eeuwse hofpolitiek van koningin Anne. Zij is de labiele doch machtige schakel in een driehoeksverhouding, die drukker is met haar zeventien konijnen dan met de oorlog tegen Frankrijk. De koningin wordt gestuurd en bemind door haar eerste hofdame, een meesterintrigante die concurrentie krijgt van een scrupuleloze verarmde aristocrate. Mannen zijn er ook, maar die vormen hier het zwakkere geslacht. Twee van Lanthimos’ vrouwelijke hoofdrolspelers reisden af naar Venetië, waar The Favourite kans maakt op de Gouden Leeuw. Donderdagmiddag flankeren ze de regisseur in het festivalpaleis: de Britse Olivia Colman (44) en de Amerikaanse ster Emma Stone (29). Rachel Weisz (48) is afwezig.

Colman, door de pers gevraagd naar de seksuele politiek aan het hof: ‘Daar was sprake van, ja. Wij denken dat we seks ontdekt hebben, maar dat is niet zo, het bestond al een poosje.’

Gevraagd of haar personage, de nieuwkomer aan het hof, intens slecht is, ontkent Stone: ‘Ze is niet slecht, ze is een overlever. Daar hebben we het nog over gehad – weet je nog, Yorgos? Wel twee seconden. Hij houdt niet van praten over personages.’

Colman, die de koningin speelt en binnenkort ook te zien is als de nieuwe Queen Elizabeth in de serie The Crown, noemt die twee historische rollen onvergelijkbaar. ‘Ik denk niet dat koningin Elizabeth ook maar iets heeft opgestoken van koningin Anne.’

Een Griekse journalist in de zaal staat op en smeekt Lanthimos toch ook weer eens een Griekse film te maken, na zijn reeks Engelstalige films. ‘Ik ga nog even zo door. Ik heb meer middelen nu, vergeleken bij het filmen in Griekenland’, antwoordt de regisseur.

Alfonso Cuarón

Een tweede, direct aan het begin van het festival gepresenteerde en enthousiast onthaalde competitiefilm is Roma, van Alfonso Cuarón. De Mexicaan zwierf net als zijn Griekse collega uit over de wereld, na zijn doorbraak Y tu mamá también uit 2001. Hij regisseerde films als de moderne sciencefictionklassieker Children of Men en het astronautenspektakel Gravity. Maar Cuarón keerde wél huiswaarts. In Roma portretteert hij zijn eigen jeugd in de Mexicaanse middenklasse van de jaren zeventig, maar dan bezien vanuit het kindermeisje uit de lagere en inheemse klasse. Een rijk zwart-witdrama over sociale hiërarchie in een snel veranderend land, dat worstelt met paramilitaire oproer. Cuarón: ‘Ze was mijn babysitter, wij waren haar familie, dus we waren samen familie. Maar als je opgroeit met iemand, stel je geen vragen over haar identiteit. Dat wilde ik nu wel doen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.