Het establishment blijkt een heel lieve man te zijn

Iemand moet het doen..

Vincent Kouters

DEN HAAG Op kosten van het Nationale Toneel ging Laura van Dolron vier keer op reis. De Haagse groep vroeg de theatermaakster een nieuwe solovoorstelling te maken. In Spanje, Palestina en Thailand ging ze vervolgens op zoek naar mogelijk te behandelen wereldproblematiek.

Eerder maakte en speelde Van Dolron al een aantal cabareteske monologen – Walden Revisited en Laatste nachtmerrie – waarin ze geen verhaal vertelt, maar hardop een gedachtegang volgt. Dat is nu in Iemand moet het doen ook zo. Alleen leunt ze minder dan voorheen op de grappen en grollen. Van Dolron heeft haar meest serieuze en persoonlijke voorstelling tot nu toe gemaakt.

Maar ze begint met een leuke anekdote over het Nationale Toneel, ‘het establishment’ dat een zaal verder met plastic paarden en wat dies meer zij Equus speelt. Ze vertelt smakelijk hoe ze daar met haar rebelse aard enigszins misplaatst binnenkwam. Het establishment bleek een heel lieve man te zijn.

Als Van Dolron het over haar reizen heeft, wordt ze ernstiger. Ze ontmoette een oversekste kluizenaar, een hippe Palestijn en een wijze goeroe. Ze gaat met hen in debat over zaken als kapitalisme en de Nederlandse onvrede, waarbij ze ook zichzelf niet spaart.

En hoewel ze soms doodserieus is, bijvoorbeeld in een verhaal over haar stervende opa, verliest Van Dolron haar spottende toontje niet. Er is geen waarheid, noch een moraal of er is ook de bijbehorende relativering.

Om mogelijke kritiek te ondervangen, geeft ze al snel toe dat ze zichzelf herhaalt. En inderdaad kwamen de onderwerpen al in eerdere voorstellingen voor. Het enige verschil: Bush heet nu Wilders. Maar toch, nooit eerder was Van Dolron schijnbaar zo zuiver zichzelf.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden