RecensieWeihnachts-Oratorium

Het Ensemble Resonanz pakt Bachs Weihnachts-Oratorium helemaal anders aan ★★★★☆

De musici hebben de zes cantates tot een best-of gereduceerd. 

Ensemble Resonanz in Hamburg.Beeld Tobias Schult

In de hiphop doen ze het al dik vier decennia, maar de kunst van het samplen is nu ook doorgedrongen tot de barokmuziek. Als de eerste violist van het Ensemble Resonanz woensdagavond in de Sint-Catharinakerk in Eindhoven het publiek heeft toegesproken, loopt ze naar haar oude platenspelertje. Vintage, zoals alles op het podium – sofa, vloerkleed, instrumentarium – vintage is. Ze zet een elpee op: het Weihnachts-Oratorium. Een voor een beginnen de zangers en instrumentalisten mee te zingen en spelen – tot alleen de levende muziek over is.

Het Ensemble Resonanz, Hamburgs retegoede muzikale rariteitenkabinet, stort zich op Bachs kerstklassieker, maar pakt het anders aan. De musici hebben de zes cantates tot een best-of gereduceerd en aan de bezetting gesleuteld. In plaats van het gebruikelijke kistorgeltje zien we een Hammondorgel, dat we nu vooral associëren met progrockplaten, maar ook iets heerlijk knus en kneuterigs heeft. Een Rhodes (elektrische piano) dient als knisperend haardvuur.

Klinkt dat als een gimmick? De Hamburgers weten precies wat ze doen. De strijkers respecteren de barokke speelwijzen. Een viertal solisten, met tenor Henning Kaiser als uitblinker, neemt ook de koorpartijen op zich, maar in een koraal kan het ook gebeuren dat alle instrumentalisten hun kelen openen. Mooi.

De Sinfonia uit de tweede cantate, normaal gesproken met pastorale hobo’s, klinkt hier met Rhodes, elektrische gitaar en loepzuivere gedempte trompet. Maar de combi met gitaar werkt iets minder: het lijkt erop dat de volumeverschillen de gitarist wat doen afremmen. Van het potentieel aan onheilspellende effecten die je uit deze instrumenten kunt halen, bijvoorbeeld als Herodes van Jezus’ geboorte hoort, wordt maar een fractie benut.

Wie naar een klassiek Weihnachts-Oratorium wil, kan bijvoorbeeld terecht bij het Nederlands Kamerkoor, dat het stuk dezer dagen compleet uitvoert, of het Rotterdams Philharmonisch, waar oudemuziekspecialist Jos van Veldhoven (als vervanger van Nathalie Stutzmann) zich over het oratorium buigt. Maar de warme woonkamer van Ensemble Resonanz is zeker een bezoek waard – even vergeten we dat we in een kerk zijn.

Weihnachts-Oratorium

Door: Ensemble Resonanz

Klassiek

★★★★☆

18/12, Sint-Catharinakerk, Eindhoven. 

19/12, Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam, 20/12, Concertgebouw Brugge, België en 21/12 TivoliVredenburg, Utrecht. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden