Het elfstedentocht-principe

Op Internet trekt de startpagina van Durk Jan de Bruin dagelijks een recordaantal bezoekers. De oprichter gelooft in gratis. En in het werken met vrijwilligers....

, een overzichtelijke rubriek vol bruikbare links. Functioneel, helder en volledig. Razendsnel, want geen tijdverlies door advertenties of grafische hoogstandjes. Bovendien is de pagina naar wens aan te passen met eigen favoriete webadressen die de computer onthoudt als de bezoeker terugkomt. Daarmee kan iedereen een groot en persoonlijke archief aanleggen.

Durk Jan de Bruin bedacht het concept. Zijn geheim is simpel: luisteren naar gebruikers. Webadressen die niet veel worden bezocht (De Bruin gaat dat na), verwijdert hij onmiddellijk.

In het dagelijks leven is De Bruin adviseur e-commerce. Niet gemakkelijk in een tijd waarin iedereen geld wil verdienen met Internet terwijl dat slechts een enkeling lukt. Maar volgens De Bruin zijn ondernemers met Internet-plannen gebaat bij het simpele advies te luisteren naar hun klanten. Daarbij is hij overtuigd van de gratis-trend: 'Informatie zal steeds goedkoper worden en ten slotte gratis. Betaalde e-mailkranten met grafische verrassingen, websites waar je je moet registreren: allemaal veel te hoogdrempelig.'

Volgens De Bruin is het op Internet vooral belangrijk om groot te zijn. Dat is hem met zijn startpagina gelukt. De Bruin: 'Op de dag dat de teller aangaf dat er duizend bezoekers waren heb ik getrakteerd. Ik dacht dat het hoogste gehaald was en was er hartstikke blij mee. Nu kan ik het zonder hulp niet aan.'

Het begon heel simpel. Zijn vader ging vorige zomer op Internet, wilde een online-telefoonboek raadplegen maar kon dat niet vinden. De Bruin: 'Ik luisterde naar zijn wensen, hielp hem met wat handige bookmarks (direct aanklikbare favoriete webadressen) en daar is de hele site uit gegroeid. Kennelijk zijn juist heel eenvoudige adressen voor beginners vaak niet te vinden.'

Achter de startpagina ligt een aantal andere pagina's, 'de dochters', zoals De Bruin ze noemt: vakantie.pagina.nl, auto.pagina.nlcp8.4cf153%%rtv.pagina.nl). Ook dit zijn basislijsten met links, ditmaal over één onderwerp. Ze worden beheerd door vrijwilligers, die toegang krijgen tot De Bruins webpagina's. Iedereen kan zich aanmelden. Studenten, senioren, huisvrouwen, bedrijven, maakt niet uit. Libelle Online meldde zich recent om vrouwen .pagina.nl te beheren. De Bruin: 'Ik kijk dergelijke samenwerking voorlopig aan. De dochters mogen adverteren, maar inhoudelijk moet de pagina onafhankelijk zijn. Libelle moet al z'n concurrenten noemen.' Het is de bedoeling dat 'de dochters' zich ontwikkelen tot community's, met discussieplekken over allerlei onderwerpen. De Bruin: 'De oude nieuwsgroepen zijn gebruikersonvriendelijk. Het principe is dat startpagina een nieuwe Internetter binnen twee minuten alles moet kunnen bieden.'

Of alle vrijwilligers gemotiveerd blijven? Volgens De Bruin is ieders drijfveer in het leven 'jezelf belangrijk voelen'. 'Laatst kreeg ik een mailtje van een paardenliefhebber die nu heel gepassioneerd de paarden-punt-pagina maakt. Dat motief geldt ook voor mij. Honderdduizenden mensen vinden het handig wat ik heb bedacht, dus ik geniet enorm van mijn succes.'

Hij kan dan ook niet stellig genoeg benadrukken dat zijn startpagina 'hobby en passie' is, en hijzelf geen winst wil maken. 'Maak mij 's nachts wakker: ik heb meteen zin in een gesprek over een website. Ik ben verliefd op Internet, echt verslingerd. Als ik moest kiezen tussen nog meer groei en de startpagina voor een paar miljoen verkopen, dan koos ik voor het eerste.'

Toch opmerkelijk. E-commerce-adviseur, succesvoller dan menig sappelend Internetbedrijf, beweert niet commercieel te zijn. Op recente Internetbijeenkomsten zoals de Broos-van-Erpprijs (voor het meest opvallende Internet-bedrijf), waar menig driedelig kostuum 'strategische allianties' overweegt, was De Bruin nog zichtbaar aan het netwerken. Hij viel op, dat wel, met baseballpet en spijkerbroek. De Bruin : 'Om mijn mogelijkheden te overzien eet ik broodjes met snelle Internet-jongens, rijd ik een stukje mee in een grote Audi TT, en denk na. Iedereen redeneert: al dat bezoek, dat betekent geld! Dat is ten dele waar. Maar ik heb een lange-termijndoel: een grote open virtuele organisatie.'

Nieuw: de virtuele franchise. Op dit moment zijn ruim honderd mensen voor startpagina aan het werk ('zonder lease-auto, kantoren of secretaresses'), meer dan in menig franchisebedrijf. Met een verdeelsleutel voor het geval er omzet is. Zestig procent voor hen en veertig voor de startpagina. De lay out is heilig, er mag niets op de pagina staan dat niet functioneel is. De Bruin: 'Wij bepalen de krijtstrepen, anderen de inhoud.' Voorlopig levert deelname als franchisenemer bevrediging op in plaats van geld. 'Daarom alleen al kan ik moeilijk gaan adverteren op de voorpagina, dat is inherent aan het elfstedentocht-principe. Die organisatie is groot en sympathiek. Veel mensen zetten zich uit liefde in. Maar als de top veel geld verdient, dan wil de sneeuwschuiver ook.'

De 'franchisenemer' tekent geen contracten. Zoals gebruikelijk in de Internet-cultuur zijn een paar mailtjes voldoende voor samenwerking. Want De Bruin gelooft stellig in 'het piranha-principe', dat John Caspers, Guido Hosman en Stefan Verkerk onlangs beschreven in hun boek De Piranha-economie - over de invloed van Internet op de economie. Een omkering van de bedrijfssituatie zou de toekomst zijn: waar vroeger kleine visjes (piranha's) werden opgegeten door grote bedrijven, kunnen de kleintjes zich tegenwoordig door een mailtje eenvoudig verbinden, sterk worden en stukken sneller zijn dan logge bedrijven die eerst twaalf keer moeten vergaderen om daarna hun aandeelhouders te overtuigen. Vooral kleine Internet-bedrijven, piranha's, zouden de toekomst hebben. Dus ook de 'dochters' van de startpagina. Durk Jan de Bruin: 'De franchisenemers zijn eigen baas, kleine visjes, die samen sterker kunnen zijn dan World Online. De piranha-gedachte geldt trouwens ook voor consumenten. Die kunnen natuurlijk elk een Opel Astra kopen, maar zich in de toekomst ook verbinden via de auto-punt-pagina. Dan kunnen zij vervolgens met dertig man naar Opel toestappen met een voorstel voor quantumkorting.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.