De week in tech Likes

Het einde van de like-dictatuur

De likes waren zo’n beetje het bestaansrecht van Facebook. En nu wordt eraan getornd.

We staan aan de vooravond van een paradigmawisseling in de sociale media. Althans, daar heeft het alle schijn van. Al jarenlang zijn gebruikers van Facebook en Instagram gewend aan het liken van foto’s of berichten. Of misschien nog wel meer aan het ontvangen van likes. Influencers ontlenen hun bestaansrecht aan de hoge aantallen likes die bij hun foto’s staan. Daar doen zij het voor en hun adverteerders. Maar ook op kleine schaal zijn de likes de brandstof waar menig socialemediagebruiker op draait.

Het kan zomaar voorbij zijn. Instagram – dochter van Facebook – is al een tijdje bezig met een test. Hierbij kan iedereen nog steeds naar hartelust hartjes uitdelen, maar zal tevergeefs gezocht worden naar aantallen. De test begon voorzichtig in Canada, maar is sinds deze zomer uitgebreid naar zes andere landen. Over het waarom is het bedrijf niet zo scheutig met commentaar, behalve dat het belangrijk is dat volgers zich concentreren op de foto’s en video’s die iemand deelt, en niet op hoeveel likes daarbij staan.

Beeld Bloomberg via Getty Images

Het lijkt een enorm risico voor een platform als Instagram om een op het oog succesvol onderdeel te verwijderen, maar het is niet ondenkbaar dat ook het moederschip Facebook hetzelfde gaat doen. Ook Facebook is begonnen met een test. De commerciële belangen zijn groot, dus het gebeurt met grote omzichtigheid. Maar begrijpelijk is het wel: nu de populariteit van Facebook langzaam begint af te nemen, zal ook het aantal likes verminderen. Dat werkt demotiverend. Gewoon het cijfertje weghalen, kan mensen best eens over de streep trekken om toch weer eens wat te posten. En daar zal Facebook blij mee zijn, want dat betekent meer geld in het laatje. En dat telt meer dan gebruikers die blij zijn met likes.

Eind goed, al goed? Dat niet. Er is een hele industrie gebouwd rondom influencers, met bedrijven die nep-volgers, nep-likes en nep-commentaren leveren. Zij zullen iets anders moeten verzinnen. En de influencers zelf zijn er ook niet gerust op. Het veel gedeelde filmpje van de Australische influencer Mikaela Testa van afgelopen juli is wat dat betreft illustratief. De niet geheel naturelle Australische barstte voor haar 50 duizend volgers in tranen uit vanwege het verdwijnen van het aantal likes. Niet zonder succes trouwens, want ze heeft inmiddels 76 duizend volgers. Misschien zijn ze wel echt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden