tv-recensieYasmina Aboutaleb

Het eerste virtuele supermodel is een gamechanger in de schoonheidsindustrie. Wat volgt er nog meer?

null Beeld

Kent u Shudu? Het supermodel met lange, slanke ledematen, een fijn gezichtje en een glanzende huid die gemaakt lijkt van pure chocolade? Die honderdduizenden volgers op Instagram heeft? Bent u haar weleens tegengekomen? O nee, dat kan niet. Shudu is namelijk niet echt. Het digitale supermodel bestaat alleen online en is een creatie van de Britse fotograaf Cameron-James Wilson.

Ik kende Shudu ook niet, maar in de Tegenlicht-aflevering ‘Perfect Me’  van Bregtje van der Haak wordt ze geïntroduceerd als een gamechanger in de schoonheids- en mode-industrie. Haar maker doet er alles aan om haar echt te laten lijken. Waar hij als fotograaf enkel bezig was rimpels en craquelé weg te photoshoppen, steekt hij nu uren in het creëren van poriën en striae.

Maar de film begint met een andere expert op het gebied van gezichtsegalisatie. In de spreekkamer van de Amsterdamse privékliniek van Tom Decates, een cosmetisch arts met spierwitte tanden en een opvallend frisse oogopslag, vertelt een jonge vrouw hoe groot de druk is om eruit te zien als het Instagramschoonheidsideaal: een wespentaille, ronde billen, grote borsten en dikke lippen.

Van dat schoonheidsideaal hangt veel af. Knappe mensen zijn gelukkiger, rijker en hebben meer kans op een relatie en een baan. De Britse ethicus Heather Widdows, naar wier gelijknamige boek Perfect me de film is genoemd, stelt dat het schoonheidsideaal een ethisch ideaal is geworden. Ondertussen neemt de schaamte voor hoe we er in werkelijkheid uitzien toe: een op twaalf jongeren laat zich inmiddels behandelen door cosmetisch artsen.

Digitaal supermodel Shudu bestaat alleen online en deed een campagne voor modehuis Balmain. Beeld NPO
Digitaal supermodel Shudu bestaat alleen online en deed een campagne voor modehuis Balmain.Beeld NPO

Dan zien we dokter Decates ineens in een witte jas van het Erasmus MC. Hij houdt een grote zwart met gouden ‘gun’ vast, formaat courgette. Het ding is geladen met fillerpatronen. Decates had die middag nog een patiënte op het complicatiespreekuur van het ziekenhuis die het pistool op zichzelf had uitgeprobeerd. Online gekocht en levensgevaarlijk. Daarom, is zijn conclusie, is het maar goed dat hij bijklust in een privékliniek. Anders laten mensen zich behandelen ‘op driehoog achter’.

Onderhoudend en spraakmakend, de verhalen uit de cosmetische chirurgiepraktijk en over het maakbare schoonheidsideaal. Maar niet nieuw. De documentaire doet daarom in de tweede helft een poging verder te kijken dan een trend die allang geen trend meer is.

Enter: de digitale wereld. Modeontwerper Amber Jae Slooten voorspelt dat het in de toekomst normaal wordt om een online alter ego hebben – in games zoals Fortnite is dat al het geval. Alles is dan mogelijk: een paarse huid, oranje ogen, haar dat de hele dag in de fik staat. Dat daar een markt voor is, bewijst de zilveren digitale jurk die Slooten maakte en die op een veiling werd verkocht voor bijna 8 duizend euro.

Maar wie een eigen film verdient is het fenomeen Shudu, die binnenkort, naast haar niet van echt te onderscheiden uiterlijk, ook een identiteit krijgt. Er zijn nog zo veel vragen over deze Afrikaanse sprookjesbarbie. Waarom creëert een witte man een zwart model? En waarom geeft James-Wilson, die homo is, haar een heterorelatie? En meer in het algemeen: wat betekenen dit soort akelig perfecte digitale modellen voor de mode-industrie en ons schoonheidsideaal?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden