De bewust digibete burger In de sauna

Het echte probleem van al die dotcoms word je pas gewaar als je ze analoog te pakken wil krijgen

Plekken waar je mensen zonder smartphone treft zijn onderhand zeldzamer dan plekken waar je mensen zonder kleren treft. Wie de mens nog én zonder kleren én zonder schermpje wil zien, moet naar de sauna. 

Een vrouw bekijkt de website van Booking.com op een tablet. Beeld anp

Het kan niet anders of de sauna is daarom steeds vaker een locatie waar digitaal leed wordt gedeeld. Ik zat in een sauna waar drie kerels in een soort groepstherapie bespraken wat er bij hen recentelijk was misgegaan bij digitale aankopen en boekingen: het was niet weinig. 

Het meest dramatische verhaal kwam van een roodharige man die twee hotelkamers voor twee stellen had geboekt op booking.com, tenminste, dat dácht hij, want toen de boekingsbevestiging zijn smartphone binnenbliepte, bleek een van die kamers maar een enkel bed te hebben. Was één stel nog superverliefd geweest en niet al te corpulent, dan had de rode man eigenlijk geen probleem gehad. Helaas waren de stellen al langer bij elkaar en ook niet meer zo dun. Eerst had de rode man het hotel gebeld. 

Het is een publiek geheim dat veel hotels de pest hebben aan booking.com, omdat ze er weinig aan verdienen, dus bij de receptie hadden ze gezegd: wij kunnen die boeking niet veranderen, dat moet via booking.com. Hoe de rode man zich daarna op zijn schermpje in de nesten had gewerkt, weet alleen hijzelf, maar het gevolg was dat hij drie dagen met booking.com had zitten bellen, en vooral lang bij booking.com in de wacht had gestaan. 

Dat is het probleem met al die dotcoms van deze wereld, verzuchtten de mannen: als je ze analoog te pakken wil krijgen, dán heb je pas een probleem. ‘En nu ga ik afkoelen’, zei de rode man. Dat deden er meer, want bijna iedereen had het van dit verhaal warm gekregen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden