Het duurste spel ooit ligt vanaf vandaag in de winkels

Het is groter opgezet dan ooit, breekt voor de release al verkooprecords en is vooral duurder dan ooit met een prijskaartje van liefst 500 miljoen dollar (ruim 387 miljoen euro): Destiny. Sinds vandaag ligt het sciencefictionspel in de winkels en verwacht wordt dat het spel alle records in de entertainmentbranche gaat verbreken.

Het logo van Destiny tijdens de presentatie op de E3 in 2014.Beeld epa

Het spel is zelfs het duurste entertainmentproduct ooit gemaakt. Destiny neemt dat stokje over van het laatste deel van de filmreeks Pirates of the Carribean, dat 'slechts' 300 miljoen dollar kostte (232 miljoen euro).

Ridder uit de toekomst
In Destiny is de speler een soort ridder uit de toekomst, een zogeheten 'Guardian', die aliens moet verslaan en op die manier de mensheid moet redden van de ondergang. De speler wordt begeleid door de stem van acteur Peter Dinklage (Tyrion uit Game of Thrones) en het verhaal speelt zich zo'n 700 jaar in de toekomst af in een post-apocalyptische Melkweg. Spelers kunnen uit drie verschillende klassen Guardians kiezen en moeten samenwerken om sterke vijanden te verslaan.

De opzet lijkt niet heel origineel voor een computerspel, zo op het eerste gezicht, maar toch hoopt uitgever Activision met Destiny een nieuwe standaard in het gamelandschap neer te zetten. Het grootste deel van het half miljard dollar aan ontwikkelingskosten ging daarom ook op aan marketing en sales, waardoor het spel de afgelopen maanden moeilijk over het hoofd te zien was in de media. Zeker omdat het spel ook nog eens op vier platforms wordt uitgebracht: PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3 en Xbox 360.

Maar veel reclame is niet altijd een garantie voor succes in de gamewereld. Toch lijkt Destiny de juiste snaar te raken bij gamers, blijkend uit de succesvolle beta die door ruim 4,6 miljoen mensen werd gespeeld (een record). Verder is een spel volgens cijfers van de Amerikaanse gamewinkel Gamestop voor de lancering nog nooit zo vaak verkocht, als Destiny.

Combinatie van genres
Wat maakt het spel zo bijzonder? Destiny combineert twee verschillende genres, namelijk de First Person Shooter (FPS) waar de Call of Duty-reeks al jaren veel geld mee verdient en het Massive Multplayer Online Role Playing Game (MMORPG), bekend van onder meer het populaire spel World of Warcraft.

Daarmee komt de schietgrage gamer aan zijn trekken met Destiny, maar de gamer die graag zijn karakter personaliseert, nieuwe items wil verzamelen en online vrienden wil maken kan ook prima uit de voeten met het spel.

Gamers staan in de rij om Destiny te spelen op de conferentie Gamescom in Keulen, in augustus.Beeld afp
Een promotieposter van Destiny.Beeld afp

Daarnaast is voor het spel een compleet universum ontworpen waarin gamers zo lang als ze willen kunnen vertoeven. Planeten als Mars, Venus en de Aarde zijn te verkennen en die wereld is nog lang niet af, benadrukte ontwikkelaar Bungie al voordat het spel in de winkels lag.

De komende jaren zal de spelwereld van Destiny worden uitgebreid met nieuwe verhaallijnen, vijanden en planeten. Bungie - ook verantwoordelijk voor de succesvolle spelreeks Halo - repte zelfs al over een 'tienjarenplan'. Het spel moet een decennium lang gamers vermaken.

Dunne spoeling
Destiny heeft verder als voordeel dat sinds de release van de next-gen consoles Playstation 4 en Xbox One, die beide nu bijna een jaar in de winkels liggen, er nog geen echte topgame voor beide platforms is uitgebracht. De bezitters van die consoles zullen eerder geneigd zijn een groots opgezet spel als Destiny in huis te halen vanwege die dunne spoeling.

Toch zal het nagelbijten worden voor de ontwikkelaar en uitgever van Destiny de komende dagen. Gezien het grote aantal spelers dat vanaf vandaag de digitale wereld van het spel gaat betreden, is het de vraag of de servers de belasting wel aan zullen kunnen.

Bungie heeft alvast maatregelen getroffen om de lancering van het spel zo goed mogelijk te laten verlopen. In Las Vegas staat een datacentrum met 100 ingenieurs die de servers van het spel draaiende moeten houden. Of dat voldoende is, zal de komende dagen uitwijzen.

De stabiliteit van de servers zal een belangrijke factor zijn in het succes van het spel, ook omdat Destiny offline simpelweg niet speelbaar is.

Sony-topman Andrew House tijdens een presentatie van Destiny op de E3 in 2014.Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden