Het dolle hondje van de publieke omroep

Woensdag was hij er opeens, de zeegroene, dom uit zijn ogen kijkende hond Max. Tussen reclamefilms door verscheen zijn hoofd op Nederland 1, 2 en 3....

Max, volgens zijn makers 'een vrolijk blaffende, nieuwsgierige en beetje brutale ruimtehond', is de nieuwste vondst van de STER, de reclameverkoper van de publieke omroep die niet eens zo lang geleden ook al het knullige STER-spel introduceerde. De met computers getekende hond moet de reclameblokken aantrekkelijker maken. Bovendien is Max te huur; adverteerders mogen hem tegen vergoeding gebruiken om hun waren onder de aandacht te brengen.

Daarmee heeft de publieke omroep een primeur in handen: voortaan kan er reclame worden gemaakt in de seconden tussen twee commercials in.

Max heult - dat zie je in één oogopslag - met de dames en heren van de reclamebureaus. Het is zo'n beest dat als het moet de hele dag pootjes geeft. Maar zijn achterpoot optillen voor een fijne plas, is er niet bij. Daarvoor is Max te gelikt. Dit product van digitale animatietechniek kan zijn ziel niet verkopen, omdat hij er nooit één heeft gehad.

Intussen moet worden gevreesd voor Loeki de Leeuw, de trouwe lobbes die al 25 jaar kijkers behaagt met sullige dan wel komische avonturen. Loeki relativeert in zijn eentje de blije berichten die de STER over de kijkers uitstort. Rimpelvrij? Zo slank zijn als je dochter? Eerste keus bij een verstopte neus? De onbaatzuchtige Loeki hoeft maar in beeld te komen, en de kijker begrijpt zijn hint: geloof die verhalen toch niet.

De STER heeft laten weten Loeki te handhaven. Ook zou hij 'neutraal en integer' blijven - beloften die niemand moet geloven. Want als Max een succes wordt (die kans is groot, Martin Gaus is tenslotte ook een succesnummer), dan moet Loeki binnen de kortste keren een worst of een stereotoren op zijn hoofd dragen.

Wie op zondag wel eens Studio Sport ziet, weet hoe dergelijke strapatsen kunnen eindigen. Het programma 'van iedereen, voor iedereen' wordt sinds enkele maanden ingeluid met een door PTT Telecom gesponsorde trouvaille. Een animatiefiguurtje vertelt dan in enkele seconden een mop uit de categorie Allesbehalve Grappig.

Afgaand op de eerste filmpjes tapt Max uit hetzelfde vaatje. Hij kietelt zijn rug met een elektronische tandenborstel. En laat, met zijn hondsdolle hoofd, een ruimteschip in de vorm van een strijkijzer op een t-shirt landen.

De kijker ziet het met een beteuterd gezicht aan. Loeki is ten prooi gevallen aan de commerciële driften van de publieke omroep en moet ruimte afstaan aan een schim. Daar valt weer een façade om, met een harde knal.

Ronald Ockhuysen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden