SerierecensieThe Sinner, seizoen 3

Het derde seizoen van The Sinner wordt wat breed uitgesmeerd, maar is onheilspellend genoeg ★★★☆☆

De thrillerserie met de geweldige Bill Pullman in de hoofdrol lijdt aan een typische Netflixkwaal.

Matt Bomer als Jamie Burns in ‘The Sinner’.

Het gaat er bij de psychologische thrillerserie The Sinner niet om wie de misdaad heeft gepleegd, maar waarom. Want het ‘wie’ weten we meestal snel genoeg, en net als in de eerste twee seizoenen van de serie betreft het hier een ogenschijnlijk onwaarschijnlijke dader. En gaat detective Harry Ambrose (de geweldige Bill Pullman) op zoek naar een dieperliggend motief dat van hem een soort detective-therapeut maakt, die ook altijd met zijn eigen demonen geconfronteerd wordt.

In Matt Bomer, die de populaire leraar Jamie speelt, heeft het derde seizoen van The Sinner (de seizoenen zijn ook los van elkaar te bekijken) een fascinerende hoofdpersoon, die ogenschijnlijk alles mee heeft. Zijn studenten aanbidden hem, zijn vrouw is in verwachting van haar eerste kind en hij ziet eruit alsof hij als kind in een ketel met soapsterren is gevallen. Maar dan duikt zijn oude studievriend Nick op (de sinistere Chris Messina) en het lijkt alsof alles uit balans raakt door een oud pact dat de mannen tijdens hun studie hebben gesloten – met een bijrol voor de Übermensch van Friedrich Nietzsche.

De studievriend is nog niet teruggekeerd in zijn leven, of de mannen raken betrokken bij een verkeersongeluk met dodelijke afloop op een bosweg waar ze ogenschijnlijk niets te zoeken hadden. Jamie kruipt uit de auto, Nick blijft achter in het wrak. Het is Harry Ambrose, die zelf teruggetrokken in deze bossen woont, die vermoedt dat er meer aan de hand is dan een auto die uit de bocht vloog. Hij vertrouwt Jamie niet op zijn staalblauwe ogen en naarmate hij dieper op de zaak ingaat raakt deze meer en meer van het pad af, alsof de dood van zijn oude vriend iets permanent heeft verschoven, iets dat zich niet meer laat rijmen met de façade van dat perfect-normale leven.

De zaken worden complexer als er in het bos, niet ver van het ongeluk, op het terrein van de eveneens in afzondering levende kunstenares Sonya (Jessica Hecht) een net gedolven graf wordt gevonden. Net als Harry is Sonya altijd op zoek naar de ‘echte’ mens, wat in haar geval geen arrestatiebevel, maar schilderijen van naakte mannen oplevert. In de loop van dit derde seizoen ontstaat er een intense en noodlottige verhouding tussen de drie hoofdpersonen, allemaal op hun manier op zoek naar een waarheid.

Het werkt allemaal omdat de acteurs voortreffelijk zijn (Pullmann en Matt Bomer voorop), sfeer en muziek (van Ronit Kirchman) precies onheilspellend genoeg en een deel van de opzet intrigerend. Maar het derde seizoen van The Sinner leidt ook aan een typische Netflixkwaal – het verhaal wordt uitgewalst over acht episodes, waarbij we vooral aan het slot in een voorspelbaar kat-en-muisspel terechtkomen, dat iedereen die het seriemoordenaarsgenre kent behoorlijk bekend zal voorkomen.

The Sinner, seizoen 3

★★★☆☆

Thriller