Recensie Het debuut

‘Het debuut’ is een van de beter bewaarde geheimen van het Nederlandse theater ★★★★☆

Dat bewijzen de drie jonge makers van dit jaar met verrassende, contemplatieve voorstellingen.

Beeld Bart Grietens

Voor het publiek is het een avontuur. Van extreme theatrale experimenten tot intieme persoonlijke verhalen, goed of slecht, alles kan. Daarom blijven we elk jaar terugkeren. Het debuut, een theaterserie van Rudolphi Producties, is nog altijd een van de beter bewaarde geheimen van het Nederlandse theater. Op één avond spelen drie piepjonge theatermakers, vers van school, achter elkaar hun afstudeerwerk – uitgekozen door de kundige mensen van Rudolphi Producties uit het enorme aanbod op het jaarlijkse ITS Festival (International Theatre School Festival) in Amsterdam.

Voor de jonge makers een carrièrekans van jewelste, ze mogen een maand betaald op tournee. Voor het publiek een geluk, want zo krijgen we werk te zien dat op zichzelf nooit buiten de vier muren van de school te zien was geweest. Dit jaar is dat van Caro Derkx (afgestudeerd aan de Toneelacademie Maastricht), Arber Aliaj (RITCS Brussel) en Kathlyn Wuyts (Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie).

Gemene deler in hun werk is de zoekende, contemplatieve toon ervan. Deze editie van Het debuut blinkt daarom uit in documentair theater. Alle drie de makers lijken bovendien een verlangen naar eenvoud te delen. Geen grote theatrale gebaren dus, maar gewoon beginnen met de vraag: wie ben ik? Of: wat is schoonheid?

Beeld Bart Grietens

Die laatste vraag wordt letterlijk gesteld door Arber Aliaj in De zoektocht naar schoonheid. In zijn monoloog – die hij drie keer achter elkaar doet maar telkens net iets anders – zoekt hij het antwoord in het kleine, het subjectieve, in de lelijkheid ook. Een danseres onderbreekt zijn theoretische betoog telkens. Met een reeks brute bewegingen sleurt ze hem het graf in, een berg aarde op het toneel, van waaruit desondanks hij stug blijft doorpraten. Een fascinerend, maar ook ongrijpbaar theateressay.

Caro Derkx en Kathlyn Wuyts maakten concretere stukken. Wuyts interviewde de bewoners van een verzorgingstehuis in Brugge en maakte Vaste Grond: een lieve, muzikale collage van verhalen, over terugkijken op een lang leven, die ene misstap of dat verloren geluk. Wuyts heeft een prettige podiumaanwezigheid, waardoor ze het anekdotische overstijgt.

Derkx ten slotte ging op onderzoek uit naar het gedachtengoed van de Britse conservatieve filosoof Roger Scruton, in Nederland vaak instemmend geciteerd door Thierry Baudet. In haar slimme monoloog Me, Myself and Sir Roger Scruton vertelt ze dat ze bewust uit haar links-progressieve bubbel wilde treden. Vervolgens laat ze op overtuigende wijze zien hoe makkelijk het is om verleid te worden door de eloquentie en bitterzoete nostalgie van Scruton. Spannend, beangstigend en ontwrichtend – dat is precies waarom je naar Het debuut gaat.

Beeld Bart Grietens

Het debuut, van Rudolphi Producties

★★★★☆