De nieuwe oogst FAVORIETEN VAN ONZE RECENSENTEN

Het cultuuraanbod van deze week: Alex Ploeg, Tosca en Face to Face

Wat kwam er de laatste dagen weer voor moois bij in het cultuuraanbod? De Volkskrant-specialisten kiezen hun favorieten.

Alex Ploeg in Ultimatum. Beeld Bob Bronshoff

Dans (vier sterren)

Flirt with Reality. Another kind of blue/ David Middendorp. Tournee t/m 2 februari.

Je hoort in de voorstelling Flirt with Reality hun gretig gezoem door de muziek heen: ze willen opstijgen, de twaalf drones die in slagorde staan opgesteld rond danser Ivan Montis. Pas als hij zijn armen uitslaat en zijn benen opkrult, navigeren ze als een zwerm vogels om hem heen. Soms nemen ze vliegformaties aan, als eresaluut. Dan weer lijken ze een leger blauwe vuurvliegjes. Wie manipuleert hier wie, vraag je je af. Choreograaf David Middendorp verbluft met dansers en drones die samensmelten in een betoverende wereld. De bewegingen zelf zijn geen eyecatchers, de bewegingstaal is lief en lyrisch. Maar door de uitgekiende interactie met green screen-opnamen en live gefilmde projecties ontstaat een betoverende wereld waarin alles kan.

Annette Embrechts

Fotografie (vier sterren)

Face to Face. Nationaal Archief Den Haag t/m 6 januari

De expositie Face to Face in het Nationaal Archief in Den Haag koppelt steeds twee portretten uit de collectie aan elkaar die wat betreft vorm of sfeer mooi op elkaar aansluiten of juist elkaars tegengestelde zijn. Tegelijkertijd wordt, met behulp van andere foto’s en documenten, het achterliggende verhaal in een breed historisch perspectief gezet. Ja, je hebt de beschikking over 137 kilometer aan papieren archief of je hebt het niet natuurlijk. Het resultaat is een prettig door de geschiedenis meanderende tentoonstelling, met als fijne extra’s ingesproken verhalen van Wilfried de Jong, Onias Landveld en AudioCollectief Schik, en zelfs een visuele podcastserie.

Merel Bem

Theater (vier sterren)

De vrekkin door HNT/NTjong. Tournee t/m 13 januari.

‘Ouwe rimpelvlek’ en ‘ontplofte poedel’ – eerst leken ze de beste maatjes, maar na een tijdje is geen scheldwoord te gek voor Henrietta Harpagon en haar vriendin Froufrou. De laatste blijkt dan ook een gemene intrigante en de eerste geeft alleen maar om haar geld. Als Henrietta aan de zaal vraagt: ‘Maar ik ben toch een heel leuk mens?’, roepen de kinderen daar aanwezig in koor: ‘Nee!’ Als volwassene (en eeuwig kind) vind je dat dan ergens toch een beetje zielig voor deze vrekkin, het middelpunt van de voorstelling. De familievoorstelling De vrekkin is een fijne glittershow met bordkartonnen stretched limo’s en privévliegtuigen, maar ook met personages van vlees en bloed die je graag in het hart sluit.

Karin Veraart

De vrekkin door HNT/NTjong. Beeld PhileDeprez

Opera (vier sterren)

Tosca door Nederlandse Reisopera. Tournee t/m 13 november

Puccini’s Tosca door de Nederlandse Reisopera is een aangrijpende voorstelling met een ijzersterke cast. Bij het verhaal van de opera Tosca denk je onwillekeurig aan #MeToo. Zelden is seksuele dwang en machtsmisbruik indringender verbeeld in het operarepertoire. Over Tosca wordt altijd gezegd dat de muziek groots en meeslepend is, maar het libretto nogal dun. Des te knapper dat het de jonge Britse regisseur Harry Fehr bij de Nederlandse Reisopera is gelukt om er een aangrijpend drama van te maken, als een supergeslaagde B-movie.

Persis Bekkering

Cabaret (vier sterren)

Ultimatum door Alex Ploeg. Tournee t/m 25 mei

Alex Ploeg krijgt van aandacht nooit genoeg. En Alex Ploeg is graag de leukste van de kroeg. ‘Maar soms als hij alleen is, dan huilt hij in de douche’, zingt Alex Ploeg over Alex Ploeg, zichzelf begeleidend op de gitaar die hij kocht om cooler te zijn dan hij eigenlijk is. Met zijn Alex Ploeg-lied zet hij meteen de toon van zijn debuutvoorstelling Ultimatum: hoe en wanneer gaat deze dertiger zijn ‘masturbatorium’ verlaten en iets van zijn sneue leven maken? Het is een klassiek comedy-coming-of-ageverhaal, maar Alex Ploeg genoeg om eigen te zijn. En om het tegenovergestelde van een mislukkeling te zien hoef je alleen maar naar het podium te kijken: daar staat een zelfverzekerde zaalinpakker te doen waar-ie goed in is.

Gidi Heesakkers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden