Het Cullberg Ballet slaagt dankzij oprechtheid

Zes mannen dansen als vrouwen om de vroege moderne dans te laten herleven. Oprecht en aandoenlijk, de parodie krijgt geen kans. De veelzijdigheid, beheersing en acteerkwaliteiten van de performers zijn geweldig.

Beeld The return of the modern dance

Deze recensie had ook kunnen bestaan uit 285 keer het woord 'lichaam'. Voor de volledigheid met de toevoeging (m/v). Over het lichaam, mannelijk en vrouwelijk, gaat het dubbelprogramma Highlights door het Zweedse Cullberg Ballet. Het lichaam dat veel kan, maar ook veel kan zíjn, als voertuig van ideeën, beelden, verlangens, identiteiten, projecties et cetera.

Dat zien we als we kijken naar zes mannen die, zo vertellen ze bij aanvang, de geest van de vroege moderne dans willen laten herleven en daarom dansen als vrouwen. Vrouwen die golvend, fladderend en springend zichzelf staan te wezen én een met de natuur, op een medley van emotionele, gepassioneerde vrouwelijke zangstemmen. Het wordt zo oprecht gedaan dat de parodie geen enkele kans krijgt. Dat maakt The return of the modern dance van de Amerikaan Trajal Harrell aandoenlijk, en dat is mooi.

In Reproduction van de Hongaarse Eszter Salamon nog steeds alleen dansers, acht nu, en weer dat transgenderspel. Ze 'doen het met elkaar', in allerlei poses en standjes. Eerst intiem, alsof wij niet in de zaal zitten, dan pornografisch, lonkend naar het publiek. Eerst als mannen, dan als vrouwen, waarbij het getrimde 'gay'-snorretje moeiteloos overgaat in 'sexy' hoge hakken. In slow motion en grotendeels in stilte, wat intrigeert en vervreemdend werkt.

De veelzijdigheid, beheersing en acteerkwaliteiten van de performers zijn geweldig. Het statement op zich - mannelijk en vrouwelijk zijn vloeibare begrippen, gevormd door clichés enin the eye of the beholder - zit vol complexe implicaties. Toch is de inhoud weinig verrassend en het choreografisch materiaal een uur lang veel van hetzelfde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden