Kunstwerk van de weekBomberjack New Neapolis

Het bomberjack van Gyz La Rivière staat voor de nieuwe stad

Gyz La Rivière in zijn bomberjack van New Neapolis.Beeld Natascha Libbert

De Rotterdamse kunstenaar Gyz La Rivière weet het zeker: Liverpool, Marseille, Napels en Rotterdam vormen samen New Neapolis: de stad van de toekomst. En ja, daar hoort een bomberjack bij, vanzelf. 

Hoe dat eigenlijk is, opgroeien in een stad, wilde de juf op een dag van ons weten. Wij waren 11 en begrepen de vraag niet, mijn vriendin en ik. Opgroeien in een stad, dat is, tja, gewoon? Mijn moeder begreep de vraag wel, zelfs de vraag erachter. Een paar maanden later rende de juf tijdens de les plotseling naar de gootsteen om te kotsen. Ik begreep er nog steeds niks van, maar mijn moeder kreeg gelijk: er zou een nieuw stadskindje worden geboren.

Jaren later zat ik met dezelfde vriendin ademloos te kijken naar de film 12, A Film About the Fret Click (2009). Een documentaire vol oude videobeelden van de kliek van de Rotterdamse kunstenaar Gyz La Rivière (43). Een stel skateboardende jongens vol sterke verhalen en met allemaal een bijnaam. De kunstenaar zelf stond bekend om zijn gevoel voor stijl. ‘Je shirtje, je petje, die moeten wel bij je schoenen passen. Ja, dat was Gyz.’ Wij raakten volledig betoverd door de stadskinderen van de Fret Click, het voelde alsof we zelf deel van deze kliek uit hadden kunnen maken als we in Rotterdam in plaats van in Utrecht waren geboren (met een piemel, misschien had dat ook geholpen).

Beeld Natascha Libbert

Inmiddels heeft deze kunstenaar eigenhandig een nieuwe stad geschapen. Een fantasiestedenverbond: New Neapolis, dat zijn Liverpool, Napels, Rotterdam en Marseille. En daar hoort een specifieke stadse look bij. Zie dit bomberjack. Die vier stadsnamen onder elkaar leiden tot een milde kortsluiting: voor welke club is de drager nou precies? Fanwear hoort buiten te sluiten: je bent fan van dit en dus niet van dat. Wie kan nou voor vier steden zijn? Gyz La Rivière dus. En hij doet zijn uiterste best om iedereen voor New Neapolis in te nemen.

De kunstenaar portretteert zijn nieuwe stad in een uitgebreide tentoonstelling in TENT in Rotterdam, waar hij een gelijknamige nieuwe film laat zien die uitpuilt van informatie. De Europese havensteden blijken álles met elkaar te maken te hebben. You’ll Never Walk Alone, bijvoorbeeld, is clublied van Liverpool FC en ook (in Lee Towers’ versie) van Feyenoord. Het afval dat in 2011 niet in Napels werd opgehaald, werd verscheept naar Rotterdam. En, zo zegt de kunstenaar in de voice-over: ‘Ik wist nooit dat de eerste directeur van de voorloper van de Rotterdamse dierentuin een man uit Marseille was.’ Wist ik ook niet. Elke bewering wordt ondersteund met wonderbaarlijke archiefbeelden plus grappige geluidseffecten.

Toch is die nieuwe megastad er niet voor de grap. Deze vier steden kunnen veel van elkaar leren, denkt de kunstenaar. New Neapolis is daarmee een utopie zoals de antikapitalistische fantasiestad New Babylon van kunstenaar Constant Nieuwenhuys (1920-2005). Alleen zijn van die idealen vooral tochtige maquettes en schetsen over: New Babylon ziet eruit als een spookstad. La Rivière heeft door dat inwoners hun stad maken: ze zijn aan het werk, ze spelen, ze ruziën, ze hosselen. Als ze samenwerken kunnen ze iets groots bouwen, als de toren van Babel. De grootste kliek ooit, wie wil daar nou niet bij horen? Stadskinderen aller landen, verenigt u. En trek een verwarrend bomberjack aan.

Naam Gyz La Rivière
Functie Kunstenaar en stadsfilosoof
Kunstwerk New Neapolis Bomberjack
Uit 2020
Maat XL
Oplage Eén
Te vinden in Tentoonstelling New Neapolis in Tent Rotterdam, T/M 29/03
Bijzonderheden Het bomberjack hing (zonder borduursels) al vijftien jaar in de kast van de kunstenaar
Binnenkort te zien in Liverpool, Napels en Marseille als de film New Neapolis daar in première gaat

Beeld Natascha Libbert
Pieter Bruegel de Oude: De toren van Babel, ca. 1565.Beeld Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden