Theaterrecensie Waar

Het blijft lang een beetje vaag waar Kiki Schippers met Waar naartoe wil ★★★☆☆

De liedjes die Kiki Schippers in haar tweede theatervoorstelling zingt, maken meer indruk dan het verhaal dat ze aan elkaar verbindt

Kiki Schippers Beeld Jaap Reedijk

‘Ik wil u gewoon vermaken met wat liedjes’, zegt Kiki Schippers in het begin van haar tweede theaterprogramma Waar tegen haar publiek. In 2017 kreeg ze de Annie M.G. Schmidtprijs uitgereikt voor Er spoelen mensen aan, een lied over vluchtelingen uit haar debuutvoorstelling. Ook dit jaar was ze genomineerd voor de prijs voor het beste theaterlied, nu met een fel bluesnummer over een onafwendbare relatiecrisis.

Maar ze maakt niet alleen muziek. In Waar vertelt ze over opgroeien in en terugverhuizen naar Woerden, haar tijd op de toneelschool in Maastricht en hoe ingewikkeld het is om waarachtig contact te maken met andersdenkenden. Zeker in het eerste deel van haar show lokken die verhalen niet meer dan wat flauwe lachjes uit, net als de op de actualiteit mopperende rookvrouw die ze als typetje opvoert.

Dit typetje met haar rollator blijkt uiteindelijk verband te houden met het auto-ongeluk dat Schippers vlak voor de eigenlijke première van deze voorstelling kreeg – in oktober brak ze twee ruggenwervels en moest ze de tournee opschorten. Hoe gekmakend het met haar karakter was om overgeleverd te zijn aan de hulp van naasten heeft ze tot een thema gemaakt, maar het blijft lang een beetje vaag waar ze met Waar naartoe wil.

De liedjes zijn indrukwekkender. Het begint lekker met We willen dat er iemand hangt, over een maatschappij die smult van andermans ellende. Mooi ook, hoe ze woorden geeft aan het gevoel te ‘groot’ en te aanwezig te zijn in de ogen van anderen, in het kleine, ingetogen dorp waar ze vandaan komt. En als Kiki Schippers in het donker zingt over alle futiele dingen die ze vergeet en die ene persoon die ze maar niet vergeten kan, grappig en gevoelig, levert dat een moment op om te onthouden.

Waar, cabaret door Kiki Schippers. Regie Wilhelmer van Efferink. 19/4, Zaantheater, Zaandam. Tournee t/m 5/6.