overzicht

Het beste van de testopeningen: dit is de komende weken (live!) te bezoeken

Ze zijn alweer grotendeels uitverkocht, maar er is heel veel om blij van te worden nu weer fysiek voorstellingen, optredens, tentoonstellingen en concerten (na een sneltest en op proef) te zien zijn.

null Beeld Anne Stalinski
Beeld Anne Stalinski

Er zijn niet heel veel mensen meer die het nog hebben over een nieuwe Summer of Love, laat staan over de nieuwe Roaring Twenties, perspectieven die nog niet heel lang geleden voor onze neus werden gehouden. Maar er wordt gevaccineerd (langzaam) en er zijn fieldlabs en testopeningen, al is het ongewis wat we gaan doen met de resultaten die uit deze enorme experimenten komen. Leuk die toegangstesten, maar wie gaat dat betalen, was een kop in de Volkskrant.

Een ding is zeker. Er is een enorme honger om de deur uit te gaan, en weer eens op het hoogste niveau vermaakt te worden, theater te zien, door museumzalen te dwalen en muziek te horen. De redacteur klassieke muziek kon tevreden vaststellen dat de testconcerten in het Concertgebouw binnen tien minuten waren uitverkocht. De website van Artis lag meteen plat. Op deze pagina een kort overzicht van het beste wat de testopeningen ons op cultureel gebied te bieden hebben. Vooralsnog voor een klein publiek, dat nu alvast de kans krijgt het langverwachte De uren bij Internationaal Theater Amsterdam, in de regie van Eline Arbo, te gaan zien, voor de echte première uit. Een van de 75 theatervoorstellingen, in een van de 43 deelnemende theaters. Noem het een tipje van de sluier. Binnenkort in dit theater, binnenkort in dit land.

Klassiek

Topweekend (16, 17 en 18/4)

Voel je als liefhebber van klassieke muziek ook eens wat de popconcertbezoekers moet doormaken. Kon je vroeger in alle rust je abonnement voor de pianisten- of orkestenserie verlengen of de tijd nemen dat ene kaartje te overwegen, wie donderdag een ticket wilde kopen voor een van de concerten in het Amsterdamse Concertgebouw, moest stipt om 10 uur achter zijn computer zitten. Velen visten achter het net. Binnen tien minuten waren de concerten uitverkocht.

425 gelukkigen kunnen dus zondag violist Sergej Chatsjatrjan live beluisteren. Gelukkig wordt dit zondagochtend ook op Radio 4 uitgezonden. Chatsjatrjan soleert in het Vioolconcert van Brahms bij het Radio Filharmonisch Orkest. Daarnaast brengt het orkest de suite die werd samengesteld uit Alphons Diepenbrocks Muziek bij Sophocles’ Electra. Dirigent is Cristian Măcelaru.

Wie echt handig is geweest met boeken, kan in Amsterdam een ouderwets muzikaal topweekend tegemoet gaan. De IJslandse pianist Víkingur Ólafsson maakt vrijdag zijn debuut bij het Concertgebouworkest, een dag later is er Franse koormuziek onder leiding van Ed Spanjaard. In het Muziekgebouw aan ’t IJ wordt Louis Andriessens Hoketus uitgevoerd. Dat de best gesubsidieerde instelling, De Nationale Opera, slechts een openbare repetitie aanbiedt, daar zullen we het maar niet over hebben.

Tango in Roermond (14/4)

Het zou zonde zijn als na het Beethovenjaar ook het Piazzolla-herdenkingsjaar (100 jaar geleden geboren) door corona in het water zou vallen. Aan bandoneonist Carel Kraayenhof zal het niet liggen. Woensdag speelt hij een soloprogramma in de ECI Cultuurfabriek in Roermond met onder meer werk van het Argentijnse feestvarken. Er mogen 75 mensen in, er zijn zowaar nog kaarten.

De Jussens in De Doelen (21/4)

Nog een herdenkingsjaar? Jazeker. Als u in het testen-voor-toegangaanbod opvallend vaak de naam Igor Stravinsky tegenkomt, heeft dat er waarschijnlijk mee te maken dat het vorige week vijftig jaar geleden is dat de Rus overleed. De pianobroers Lucas en Arthur Jussen bewezen hem al hun eer op hun nieuwe cd The Russian Album, dat zijn Concert voor twee piano’s bevat. In De Doelen in Rotterdam kun je dat stuk volgende week woensdag live horen. Ook spelen ze Le sacre du printemps. En ja, er zijn op moment van schrijven nog kaarten ook.

Lucas & Arthur Jussen Beeld Eva Roefs
Lucas & Arthur JussenBeeld Eva Roefs

(MK)

Pop

Voor het poppubliek lijkt het bij de komende testevenementen niet te gaan om wát er staat, maar om het heuglijke feit dat je er zélf staat. Toen podia door heel het land vorige week een kleine line-up bekendmaakten en kaarten in de verkoop gooiden, inclusief naargeestige wattenstaaftesten, waren praktisch alle shows in een flits uitverkocht. Voor veel kaartkopers waarschijnlijk met slechts een halve blik op het programma. Een avondje in de Mezz, Paradiso, Kroepoekfabriek of Metropool, misschien zelfs met een voorzichtig biertje erbij: daar hebben we zin in.

Aan de programmering is te zien dat veel podia halsoverkop de bekende rij Nederlandse bands en artiesten hebben gebeld, om opnieuw al die plotseling vrijgekomen speelplaatsen te vullen. De sector en het uitgehongerde publiek mogen die bandjes en dj’s wel eeuwig dankbaar zijn voor de niet aflatende paraatheid. Ja hoor, rapper en zangeres S10 komt wel weer spelen. Afgelopen zomer, bij een korte heropening van het clubcircuit, verscheen ze met band in de Grote Zaal van TivoliVredenburg te Utrecht, voor maar liefst dertig personen. Nu is zij zaterdag te zien in de Metropool te Hengelo, voor net wat meer, maar nog steeds zittend publiek. De onvermoeibare rockband DeWolff pakt de gitaarkoffers ook maar weer in, terwijl ze net negen livestreams hebben weggewerkt. En ook Altin Gün treedt plichtsgetrouw aan voor opnieuw een stel ‘coronashows’, donderdag bijvoorbeeld in het Patronaat te Haarlem en een week later in de Hengelose Metropool.

Altin Gün Beeld
Altin Gün

Voor deze mondiaal doorbrekende Turks-Nederlandse band geldt dat ze feitelijk een hortend en stotend mini-tourneetje afwerken. De laatste plaat ging de wereld over en de band had het succes kunnen verzilveren met een zegetocht langs internationale podia, maar helaas. Ze moeten het doen met testevenementen in het Nederlandse circuit, voor steeds die paar handenvol, zittend publiek dat normaal gesproken twee uur lang extatisch had kunnen dansen op psychedelische folkrock.

Toch kunnen we uitkijken naar die kleine opleving in de popclubs. En naar bijvoorbeeld drie shows van Blaudzun, in Middelburg, Uden en Breda, die naar alle waarschijnlijkheid zullen worden gevuld met deels nieuw Blaudzunrepertoire. Of naar een optreden van die vreemde, gemaskerde band Laster, in het Utrechtse podium De Nijverheid. Maar snel nog even kaartjes kopen, dat lukt dus niet meer.

(RvG)

Theater

The Nether in regie van Nina Spijkers bij Het Nationale Theater (19,20 en 21/4)

Het is een even griezelig als fascinerend vraagstuk: mag een virtuele omgeving een uitlaatklep zijn voor onwenselijke en zelfs verboden gevoelens? Concreter: als pedofielen onlineseks kunnen hebben met virtuele kinderen, digitale creaties zonder bewustzijn en gevoelsleven, weerhoudt dit ze dan van het plegen van misdaden? Of is het juist een opstapje dat smaakt naar meer en beter?

In dit dystopische spanningsveld speelt het toneelstuk The Nether (Jennifer Haley, 2013) zich af. In een nabije, Black Mirror-achtige toekomst is het internet getransformeerd tot de Nether, een netwerk van virtuele werelden, waarin de avatars van gebruikers alles kunnen ervaren wat ze maar willen. Een plek genaamd The Hideaway fungeert als onlinebordeel voor pedoseksuelen, tot de jonge vrouwelijke detective Morris dit oord op het spoor komt. In haar verhoor van Mr. Sims, bedenker en maker van The Hideaway, passeren allerlei grote existentiële, filosofische en ethische vraagstukken de revue.

The Nether van Het Nationale Theater. Beeld Sanne Peper
The Nether van Het Nationale Theater.Beeld Sanne Peper

Het Nationale Theater presenteert drie try-outs van The Nether in regie van Nina Spijkers, die eerder succes had met de voorstellingen Het temmen van de feeks en Laura H. Het jonge talent Yela de Koning speelt detective Morris en Rick Paul van Mulligen is Mr. Sims.

Theater aan het Spui, Den Haag (uitverkocht, later tournee).

De uren, in regie van Eline Arbo bij Internationaal Theater Amsterdam (16, 17 en 18 april)

Bij ITA neemt Eline Arbo het schitterende boek The Hours (1998) van Michael Cunningham onder handen, dat in 2002 al even fraai werd verfilmd door Stephen Daldry. De rollen van Meryl Streep, Julianne Moore en Nicole Kidman worden in Amsterdam gespeeld door een trio ijzersterke toneelactrices: Chris Nietvelt, Marieke Heebink en Ilke Paddenburg. Arbo, die in haar recente Drie zusters 120 jaar feminisme onder een vergrootglas legde, vervolgt haar onderzoek met De Uren, waarin drie vrouwen in drie verschillende tijdvakken worden gevolgd. Zo combineert Cunningham het menselijke met het maatschappelijke, in een emotionele vivisectie van zwaarbevochten emancipatie en hardnekkige rolpatronen.

Internationaal Theater Amsterdam (uitverkocht, live speeldata volgen later)

De wildernis van Wende bij Toneelgroep Oostpool (14 t/m 21 april)

Na haar succesvolle voorstelling Mens ontwikkelt Wende, performer, muzikant en theatermaker, op dit moment een gloednieuwe, geheel Nederlandstalige show: De wildernis, in samenwerking met Toneelgroep Oostpool en het Nederlands Kamerkoor. In haar nieuwe show verkent Wende de wildernis buiten, maar ook die binnenin onszelf: de vragen die we onszelf liever niet stellen, maar die we wel voelen in hart, hoofd en buik. Noem het de schaduwkant die we allemaal bij ons dragen: datgene wat niet uitgesproken kan worden. ‘Misschien’, filosofeert Wende, ‘schuilt in die wildernis wel juist wie we zijn in onze meest pure vorm, even onschuldig als wreed.’

Diverse theaters (uitverkocht, later tournee)

(HW)

Musea

Zeventien Nederlandse musea zijn drie dagen geopend in de Nationale Museumweek, van 19 t/m 25 april.
Reserveren op museum.nl, uitsluitend mogelijk met Museumkaart.

Teylers Museum

Wie een ticket bemachtigt voor het Teylers Museum in Haarlem heeft de kans een verlengde toptentoonstelling te zien van John Constable (1776-1837). De bescheiden tentoonstelling van de Engelse landschapsschilder kreeg september vorig jaar in de Volkskrant vijf sterren van recensent Stefan Kuiper. Hij roemde Constables ‘mix van onbevangenheid, opmerkzaamheid en warsheid van schilderkunstige stoplappen’. Eigenlijk zouden de schilderijen van Constable eind januari al worden ingepakt, maar het Haarlemse museum heeft de tentoonstelling verlengd tot en met 30 mei.

Bonnefanten

In museum Bonnefanten in Maastricht wachten de sculpturen en installaties van de Belgische kunstenaar Berlinde De Bruyckere (57) erop nader ontdekt te worden. Een tentoonstelling die waarschijnlijk actueel zal aanvoelen: het kwetsbare lichaam, dat lijdt en sterft, speelt de hoofdrol. De Bruyckere giet lichaamsdelen af in was en gebruikt ook dierenhuid, mensenhaar en hout. Organisch materiaal dus, dat een uiterst vlezig, soms griezelig of juist aangrijpend effect heeft.

De opbouw van de tentoonstelling van Berlinde De Bruyckere. Beeld Sas Schilten
De opbouw van de tentoonstelling van Berlinde De Bruyckere.Beeld Sas Schilten

Fries Museum

Het Fries Museum schotelt het testpubliek drie gloednieuwe tentoonstellingen voor. De omvangrijkste is Haute Bordure met vier eeuwen borduurkunst. Moderedacteur Cécile Narinx bewonderde in Leeuwarden al de ‘stokoude zeer kunstig gemaakte spektakelstukken’ en recent borduurwerk van bijvoorbeeld Jan Taminiau en Viktor & Rolf. In de bovenzalen van het museum zijn twee solotentoonstellingen te zien van hedendaagse kunstenaars. De Russische kunstenaar Taoes Machatsjova (38) laat zich voor haar kunst inspireren door het circus en dat is duidelijk te zien. Vroeger wilde ze zelf een clown worden: ‘In het circus (…) was het in de Sovjettijd mogelijk om grapjes te maken, er was een soort vrijheid van meningsuiting.’ De Nederlandse kunstenaar Afra Eisma (28) heeft haar eerste museale tentoonstelling ingericht vol kleurrijke wandkleden, keramiek en papier-maché. De kunstwerken zien er vrolijk uit maar, maar gaan ook over trauma en kwetsbaarheid.

(AvL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden