Het beste van 47 jaar speculatief verzamelen

In deze rubriek worden kunstwerken belicht die te koop zijn bij galeries, veilingen en op internet. Deze week werk uit Nouvelles Images....

Wie?

Wie?
De vraag zou beter zijn: wie eigenlijk niet? De tentoonstelling in Nouvelles Images in Den Haag is een typische ‘stal-expositie’, een doorsnede van wat de galerie aan kunstenaars in huis heeft.

Wie?
Uit het verleden en heden. De expositie biedt een overzicht van veel vaderlandse kunstenaars, aangevuld met enkele buitenlanders.

Wie?
Zo is er werk van Armando, Eugène Brands, Auke de Vries, Piet Tuytel, Frank van Hemert, Carel Visser, Heringa/Van Kalsbeek en Willem Hussem. Van buiten Nederland: Louise Bourgeois, Thomas Ruff en Albrecht Fuchs.

Wie?
Een rode draad?

Wie?
Nee, die is niet aanwezig. Minimale schilderijen van Hussem, van veertig jaar geleden, worden afgewisseld met een maatschappelijk achtluik van Michael Tedja uit 2002. Geometrische metaalsculpturen van Tuytel met expressieve doeken van Van Hemert. Zwaar gestileerde tekeningen met messen en bijlen van Jan Roeland met kleurige abstracties van Joris Geurts. Er is veel non-figuratief werk te zien, maar ook enkele foto’s.

Wie?
Een beetje een van-alles-en-nog-wat-show?

Wie?
Misschien wel op het eerste gezicht. Twee jaar geleden presenteerde de Haagse galerie voor het eerst werk uit de eigen collectie als een verkooptentoonstelling. Het bleek een groot succes. Het aanleggen van een eigen verzameling was en is op zich ook een mooie geste. Nouvelles Images koopt sinds lange tijd werk van haar kunstenaars aan. Over de 47 jaar dat de galerie nu bestaat, gaat het om honderden werken. Uit morele overwegingen: ter ondersteuning van kunstenaars die op dat moment nog niet goed in markt lagen. Maar ook – handel is handel – uit speculatieve motieven: wie vroeg aankoopt, kan later met grote winst doorverkopen.

Wie?
Voorbeelden?

Wie?
Nouvelles Images kocht al in 1994 werk van Michael Raedecker (nu niet op de tentoonstelling), voor wie toen nog nauwelijks kopers te vinden waren. Wel nadat Charles Saatchi interesse kreeg. Achteraf bleek Raedecker dus een diepte-investering.

Wie?
Maar hetzelfde geldt, believe it or not, voor het werk van Louise Bourgeois. Daar was begin jaren negentig, toen de galerie er een behoorlijke hoeveelheid van inkocht, ook niemand in geïnteresseerd. Bij de opening van de expositie, afgelopen zaterdag, hing al een rode sticker naast haar ets uit 1994.

Wie?
Uitschieters?

Wie?
Prachtig is de foto die de Duitser Albrecht Fuchs heeft gemaakt van zijn landgenoot en collega-fotograaf Wolfgang Tillmans. Tillmans staat erop in zijn camouflagebroek en groene bomberjack met een klein vredesteken op de mouw (of is het toch de ster van Mercedes-Benz?). Een robuuste kledinglijn met daarboven het uiterst innemende gezicht van de haast verlegen sterfotograaf.

Wie?
Duur?

Wie?
De prijzen liggen tussen de 1.000 euro, voor een klein sculptuur van Piet Tuytel, en de 35.000 euro voor het Badkamer-schilderij van Reinier Lucassen, uit 1976.

Wie?
Iets kopen?

Wie?
Er valt moeilijk aan te ontsnappen: er is voor elk wat wils.

Wie?
Rutger Pontzen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden