ConcertrecensiePurcells King Arthur

Het Belgische ensemble Vox Luminis zingt King Arthur. Twee uur zonder pauze, maar de tijd vliegt ★★★★☆

Het liefdesduet tussen sopraan Stefanie True en bas Marcus Farnsworth is een verfijnd hoogtepunt.

Sopraan Stefanie True, solist en lid van Vox Luminis.Beeld Aleksandra Renska

Reizend door de lappendeken van coronacodekleuren, mochten de zangers uit België maximaal 48 uur in Amsterdam doorbrengen. Repeteren voor King Arthur van Henry Purcell deed Vox Luminis met dirigent Lionel Meunier in Arnhem en Zutphen. Door reisbeperkingen moest deze concertante uitvoering (oorspronkelijk zou Early Opera Company uit Engeland overkomen) sowieso geheel opnieuw worden bezet. Dat is de NTR ZaterdagMatinee uitstekend gelukt.

King Arthur (1691) is een ‘semi-opera’, een Engelse mengvorm met drama en muziek bedoeld om te bekoren met zang en dans en te verbluffen met toneeltoverij. Acteurs vertolkten de personages, zangers traden op als goden en allegorische figuren. In het Concertgebouw waren uiteraard geen toneelspelers die de verzen van John Dryden declameerden, maar de bevlogen verteller Simon Robson lichtte de ingewikkelde plot toe. In hedendaags Engels omschreef hij hoe Arthur, koning der Britten, strijd voerde tegen de binnenvallende Saksen en zijn geliefde Emmeline, een personificatie van Engeland, bevrijdde van kwade magie. (De ridders van de Ronde Tafel en de Graal komen hier niet in voor.)

Twee uur zonder pauze is een lange zit, maar door de gebundelde energie op het podium vloog de tijd voorbij. Het orkest van de Nederlandse Bachvereniging pakte uit met zwierige dansjes en militaire praal. Vox Luminis leverde glansrijke samenzang en sprankelend acteerwerk. De uit het koor tredende solisten waren zonder uitzondering vakbekwaam, hoewel niet alle stemmen genoeg présence hadden.

Het liefdesduet tussen sopraan Stefanie True en bas Marcus Farnsworth was een verfijnd hoogtepunt, evenals de zilverachtige Venus van Zsuzsi Tóth. In de bekendste scène uit het stuk gooiden de zacht bibberende strijkers een ijzige deken over de zaal. Anna Dennis imponeerde als Cupido die een bevroren geest, de trefzekere bas Sebastian Myrus, met liefde ontdooit.

Purcells King Arthur

Klassiek

★★★★☆