Het bed gedeeld met vader, moeder, dochter

In de verhalen van de Surinaamse schrijfster Annel de Noré is iemand zelden wat hij lijkt te zijn. Dat was het geval in De bruine zeemeermin (2000) en Het kind met de grijze ogen (2004), en zo is het ook in haar roman Stem uit duizenden....

Ontrouw en overspel vormen een belangrijk thema: vrouwen zitten opgesloten in de regels van de Caribische samenleving, waarin ontrouw van mannen een geaccepteerd verschijnsel is. In Stem uit duizenden ontdekt een weduwe drie jaar na de dood van haar echtgenoot dat hij haar heeft bedrogen.

Voor Susan was Henk een fantastische echtgenoot en een liefhebbende vader voor zijn twee dochters. Ze is totaal van slag als er een vreemde opduikt, Peter, die merkwaardige details weet over haar gezin. Het duurt tachtig lange pagina’s – voornamelijk gevuld met Peters pogingen de weduwe het bed in te praten – maar dan komt de aap uit de mouw: toen Peter een opgroeiende jongen was, onderhield Henk een jarenlange relatie met hem.

De Noré beschrijft het drama vanuit wisselende perspectieven. Het gezichtspunt van de wat naïeve en zeurderige Susan is daarbij minder interessant dan dat van Peter. Hij vertrok op jonge leeftijd naar Nederland, had daar wisselende relaties met mannen en ging een mislukt huwelijk aan. Zijn twijfels over zijn geaardheid en de problemen die zijn homoseksuele gevoelens in de Surinaamse machocultuur met zich meebrengen, geven die hoofdstukken een spanning die elders mist.

In een eenvoudige stijl, opgefleurd door het gebruik van Surinaams-Nederlandse woorden, beschrijft De Noré hoe dit drama het leven van Susan en Peter verwoest. Veel diepgang biedt De Noré niet, maar ze schrijft zeer beeldend en, zolang ze vanuit Peters perspectief vertelt, met vaart.

Tegen het slot wordt het verhaal wat ongeloofwaardig, met een ontluikende liefde tussen Peter en Susans dochter An. Het brengt Peter tot de gedachte dat hij in een bizarre situatie verkeert: hij heeft het bed gedeeld met vader, moeder én dochter. Dat is inderdaad zo veel van het goede, dat het gerust bizar mag heten.Trudy Oldenhuis

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden